Monday, April 02, 2007



Menulis puisi atau lebih tepatnya sajak amat susah. Bila menulis sebuah sajak saya tidak memikirkan tentang karya orang lain untuk menghasilkan sebuah sajak yang tidak mempunyai pengaruh, plagiat, atau persamaan dengan karya lain. Juga saya cuba menjauhi streotaip dengan karya-karya yang terdahulu. Saya akan cuba mengahasilkan yang baharu, dan sebaiknya menarik perhatian orang. Ini yang payah ketika menulis puisi. Dan apabila ia menjadi satu prinsip yang diletakkan sebelum menulis, saya kira saya berjaya mengikut dan mematuhi prinsip ini. Ini salah sebuah karya saya terbaharu tapi telah dihantar untuk salah sebuah penerbit, masih dalam usaha mencuba nasib.

Teori perkataan cinta.

Aku masih belajar beberapa perkataan pada hari itu
c.i.n.ta
cikgu menulisnya di hadapanku
kuhafal dan kusebut selalu
lama-kelamaan ia menjadi ingatan
kukuh bagai tulisan pada batu bersurat

aku rasa, pelajaran itu belum mengcukupi
ke esokkan harinya cikgu mengajarku sepatah perkataan lain
r.i.n.d.u
tanpa menghurai makna dan contoh ayatnya
ia menjadi misteri dalam hidupku

kemudian hari yang berikutnya
ku diajar sepatah perkataan lain
k.a.s.i.h
yang terlalu sukar untuk cikgu memberikan maknanya
lalu cikgu mengatakan ia seperti
malam yang ada pada tika waktu siang.

Minggu yang baharu
Cikgu tetap mengajarkanku sesuatu yang unik
tentang cerita yang agak panjang
sampai kami jadi kebosanan
Disebutnya beberapa kali perkataan
b.e.n.c.i
dengan nada yang tinggi

kawan yang terlena tiba-tiba terjaga kerana
suara itu seakan ditujukan kepadanya
dia menjerit
k.e.c.e.w.a, disambut ketawa oleh satu kelas.

dan hari itu cikgu benar-benar bosan malas mengajar agaknya
ditulisnya di papan hitam
sebuah ungkapan yang penuh satu papan hitam
duka
duka
lara.

Di akhir kelas aku sering tertanya-tanya
Apakah makna semua perkataan itu?
Apakah penting bagiku untuk mengetahuinya.
Ku paksa diri fahami makna-maknanya lewat kamus dewan tapi belum benar nyata dalam pengertian

Lalu bila ku teringat
Kujadikan ia kata kunci dalam nota peperiksaan yang ringkas
Cinta+rindu+ kasih = dukalara.
Semacam teori baharu dalam ilmu hisab yang kupelajari.

No comments: