Thursday, April 05, 2007



mimpi i

tiap malam
sebuah mimpi muncul
membayangkan sifat, peristiwa dan tragedi
aku berlari mengejar sesuatu
sesuatu yang tidak kukenali
memanggil-manggil namaku
atau aku berada di curam bukit
meninjau sesuatu yang belum kupahami

setiap mimpi memadukan
fantasi yang beraneka plot dan warna
aku memanafaatkan rinduku
aku mungkin memikirkan sesuatu
atau menginginkan sesuatu

mimpi tidak sepenuhnya seram
namun memberikan rasa resah
dan aku berlari dengan diriku
mencari makna di sebalik mimpiku

dan jaga dari tidur tidak meninggalkan
banyak perubahan, hanya seketika
ia seperti embun di hujung pagi
sebelum matahari memungut sisa dingin malam

terhaja dari tidur yang sekejap
kubayangkan diriku dalam kebarangkalian 'apa'
dan 'kenapa'
adakah sesuatu sedang memburuku
atau aku memburu sesuatu
bila tiba cerah siang.

No comments: