Wednesday, December 31, 2008

Mahathirisme Pasca Demokrasi Pak Lah

Selepas PRU ke-12 yang lalu, bibit-bibit demokrasi dikatakan mulai kelihatan dari sisi UMNO. UMNO tidak mengekalkan prestasi unggulnya sebagainya sebuah parti pemerintah yang bertahan lantaran perubahan yang sedikit ketara pada keputusan yang dibuat oleh rakyat.
Umno sudah mengumumkan, wujud bab baru dalam sejarah UMNO dan usaha-usaha tertentu diperlukan untuk membetulkan keadaan parti kebangsaan yang semakin hilang kerelevanannya.
Gaya politik Mahathir, antara sebab yang mengubah rentak politk UMNO dan menyebabkan keunggulan bongkah ais UMNO itu mencair sedikit. Mahathir sebagai seorang bekas pemimpin UMNO dilihat mempunyai motif-motif tersendiri dalam menyatakan pandangannya yang kadang-kadang menentang arus semasa.

Kedudukan UMNO juga dipercayai sedikit tergugat dengan legasi politik yang membekas dalam UMNO sehinggakan beberapa keputusan atau kenyataan yang dibuat Mahathir sudah mengheret UMNO kepada masalah-masalah tertentu. Kritikan Mahathir walau dilihat prejudis sesetegah pihak, ia mempunyai implikasinya dalam politik UMNO khususnya Pak Lah.

Hal Mahathir keluar daripada UMNO bukan satu sejarah tunggal yang menanda bahawa pemimpin UMNO keluar daripada kepompong parti, kerana sebelum ini sudah banyak sejarah menunjukkan pendirian sedemikian. Yang terawal barangkali dalam ingatan kita adalah Dato Onn Jaafar yang keluar daripada UMNO yang diasaskannya sendiri dengan meletakkan jawatannya pada 25 dan 26 Ogos 1951 dalam Majlis Mesyuarat Agung Ke-6.

Perletakkan jawatan itu disebabkan pendirian beliau untuk membuka kerjasama UMNO kepada kaum lain ditolak oleh ahli parti ketika itu. Dato Onn kemudiannya menubuhkan Independent Malayan Party (IMP) pada 16 September 1951. Tetapi parti ini tidak berjaya mencapai tujuan politik yang disasarkan. Pada Febuari 1954, Parti Negara (PN) ditubuhkan oleh Dato Onn sebagai kesinambungan cita-cita politiknya dan perjuangan bagi menuntut kemerdekaan. Dengan PN, Dato Onn bertanding dalam pilihanraya umum yang pertama iaitu pada tahun 1955.
Hanya pada tahun 1959, Dato Onn memenangi pilihanraya di Parlimen Kuala Terengganu Selatan dan seterusnya menjadi ketua pembangkang di parlimen bersama dengan pemimpin-pemimpin parti pembangkang yang lain seperti PAS antaranya Dr Burhanuddin Helmi, Khadijah Sidek dan lain-lain. PN parti Dato Onn pada ketika itu bersama dengan parti politik PAS ketika berhadapan dengan Parti Perikatan pada pilihanraya.

Perjuangan Dato Onn diteruskan dalam parlimen dengan menyatakan pandangan dan suaranya dalam pelbagai isu. Dato Onn pada ketika itu dikatakan merupakan ketua pembangkang yang berwibawa selain daripada ahli parlimen parti pembangkang berkualiti yang lain seperti Dr Burhanuddin Helmi.

Kembali kepada hal politik Mahathir yang tidak sama dengan Dato Onn, walaupun kedua-duanya meninggalkan parti yang ditubuhkan dan didukunginya sendiri, tetapi Mahathir mengambil sikap tidak menyertai Pakatan Rakyat ataupun menubuhkan parti yang baru seperti mana Dato Onn.

Pendirian ini barangkali dilihat dari segi usia dan fizikal serta tidak dinafikan mungkin wujud sebab-sebab lain yang tidak dimaklumkannya. Mahathir yang dikenali sebagai seorang pemimpin yang telah lama berada UMNO secara tiba-tiba pada beberapa bulan lalu menyatakan pendiriannya keluar daripada parti tatkala UMNO dikepalai oleh Pak Lah.

Memang kelihatan pertembungan itu wujud dan kritikan-kritikan Mahathir menjelaskan bahawa beberapa permasalahan yang timbul dalam UMNO pasca demokrasi Pak Lah akan menemui jalan buntu sekiranya parti kebangsaan itu masih dalam kepimpinan sekarang ini.

Dalam pada itu, Mahathir tidak pula kelihatan berkecenderungan terhadap politik Pakatan Rakyat yang mungkin disebabkan ia dikepalai oleh bekas timbalan perdana menterinya iaitu Anwar. Kemungkinan ini memang jelas apabila ‘perang dingin’ yang wujud antara kedua-duanya dalam tempoh pasca demokrasi Pak Lah. Sebahagian melihat semacam ada petentangan atau perang politik tiga penjuru yang wujud secara tidak lansung. Pun begitu, natihahnya tidak sangat terasa kerana ia sekadar ‘perang mulut’ yang bersifat politik ‘kemelayuan’. Masing-masing berhujah dengan hujah-hujah yang boleh dikatakan hanya untuk mengisi ruang masa dan individualistik.

Mahathir juga mungkin tidak merasakan penting untuk menubuhkan parti baru kerana ia hanya tindakan yang kontroversi bermusim yang tidak akan mendapat simpati rakyat. Lagipun, siapakah bakal pendukung parti baru yang diwujudkan itu secara jelasnya. Walaupun pengaruh politik Mahathir masih ada kerana beliau mempunyai prestasi yang sangat baik dalam dunia politik Melayu sebelum ini di tambah dengan kejayaan-kejayaannya yang bersifat ‘grand’ namun hal ini tidak berlaku.

Walaupun dateline kepimpinannya sudah jelas ada, beberapa faktor menunjukkan suara Mahathir masih relevan contohnya apabila beliau menyatakan pandangannya terhadap Pak Lah yang disambut dengan positif oleh penyokong-penyokong yang tertentu. Ini menyedarkan diri Pak Lah yang seakan-akan diliaht masih berhoneymoon.

Mahathir juga nampaknya tidak berminat dengan politik Pakatan Rakyat apatah lagi mahu menyertainya. Tidak seperti spekulasi yang wujud dulu, bila Mahathir mengecam kepimpinan Pak Lah, dikatakan Mahathir seolah-olah menyebelahi pembangkang (ketika itu sebelum PRU 12). Ketidakcenderungan politik Mahathir itu sebenarnya memang beralasan dan yang paling ketara apabila wujud kenyataan dan suasana pertentangan antara Mahathir-Anwar seolah-olah sudah ditakdirkan.

Oleh itu, Mahathir kelihatan tidak mengambil pusing dengan apa juga tindak-tanduk parti PR. Kalaupun ditanya tentang hal itu, yang jelas melalui kenyataan-kenyataannya sebelum ini, hampir kesemuanya bersifat negatif dan pandangan balas yang sinis. Mahathir seolah-olah tidak mahu lansung bersengkongkol dengan PR walau dalam satu isupun. Pendirian inilah yang mungkin ada dalam diri dan minda Mahathir iaitu kali ini beliau mahu bersifat neutral. Atas alasan apa beliau cenderung dengan sikap ini, memang menimbulkan kemusykilan di kalangan khalayak politik tempatan.

Sebelum ini Mahathir memang terkenal dengan sifatnya yang keras dan jujur pada satu-satu masa pada awal penglibatannya dalam politik UMNO. Misalannya penulisannya The Malay Dilemma, yang merakamkan kelemahan bangsa Melayu pada ketika itu dengan beberapa sintesis atau hipotesis. Walaupun pada hakikatnya tulisan ini dipengaruhi dengan suasana politik Mahathir ketika itu. Pada ketika itu, akhir 60-an Mahathir yang kuat mengkritik pandangan Tunku dalam hal-hal politik sudah mencetuskan krisis sehingga pemecatannya daripada UMNO.
Dikatakan pendiriannya yang kritikal itu telah membawanya kepada penulisan The Malay Dilemma yang secara implisit mengkritik sistem nilai UMNO bawah Tunku. Justeru, pertentangan Mahathir dengan orang atasan UMNO memang sudah disebut dalam sejarah.
Walaupun hari ini sedikit berbeza dengan yang dulu, tetapi dapat dilihat bagaimana Mahathir dengan gaya politik yang ‘luar biasa’ berani mencabar dan mengugat kedudukan kepimpinan UMNO.

Dalam pentadbiran pula, Mahathir begitu selesa dengan gaya pragmatisme yang dimanifestasikannya dalam pelbagai bidang melalui beberapa dasar yang besar dan mengubah lanskap pembangunan negara. Hal pembangunan dan Mahathir sangat jelas tetapi di satu segi Mahathir mempunyai pembaziran. Mahathir melihat ini satu langkah untuk ke hadapan seperti mana disasarkannya dalam Wawasan 2020. Pun begitu, apabila pasca demokrasi Pak Lah, wawasan itu seakan sedikit ‘dilembapkan’ dalam beberapa hal.

Barangkali inilah yang dirasai oleh sensitiviti Mahathir. Tidak peliklah, jika pandangan Mahathir terhadap Pak Lah pada tempoh ini hampir semuanya negatif. Mahathir mahukan legasinya berpanjangan melalui kepimpinan Pak Lah tetapi ia tidak wujud kerana Pak Lah mempunyai pendekatannya yang tersendiri. Malah memang Mahathir dilihat tidak menerima hakikat perubahan tampuk kepimpinan ini.

Ini mungkin disebabkan sikap Mahathir yang determined dalam banyak perkara tidak kiralah isu politik, ekonomi, sosial dan lain-lain. Mahathir bercakap selaku kapasiti seorang bekas PM, sesekali seorang pejuang hak asasi, kadang-kadang seorang politikus dan lain-lain. Ia menimbulkan rasa pening di kalangan khalayak sikap Mahathir yang suka campur tangan dalam banyak hal walaupun pada satu-satu ketika memang pandangan sedemikian ada kesahihannya.
Gaya politiknya pasca demokrasi Pak Lah yang lebih independen nampaknya berani mempersoalkan banyak perkara termasuklah hal-hal yang berkaitan dengan UMNO, ketuanan Melayu (tapi tidak bahasa Melayu), sistem kehakiman baru-baru ini dan sebagainya. Sejauh mana kemampuan mantan PM itu untuk memberikan buah fikiran itu mungkinlah kembali kepada judul puisinya yang sangat mashyur itu iaitu Perjuangan Belum Selesai. Tetapi dapat dilihat juga Mahathir bukan seorang yang pelupa, ia nampaknya sedikit ironi daripada puisinya tentang ‘Melayu Mudah Lupa’.

Mungkin Mahathir mempunyai alasan yang kuat kenapa beliau bertindak sendirian sekalipun menerima kritikan dari pelbagai pihak, yang jelas beliau mempunyai pandangan-pandangan yang kadang-kadang tidak terlintas di fikiran.
.

No comments: