Sunday, November 18, 2007



Jualan Buku Ekonomi

Janjinya saya perlu berada di Jalan Templer selepas bertolak daripada Teluk Intan. Saya sempat berada di stesen komuter Jalan Templer lebih kurang jam 12.30 tengahari. Samapi stesen komuter yang amat berbeza daripada stesen komuter yang saya pernah sampai, tiada kaunter yang dibuka dan tiada manusia kecuali bebrapa orang. Kawasan yang berhampiran perumahan yang penuh lalang dan sebagainya malah mesin untuk melalui atau keluar daripada stesen itu dengan mengikut sistem biasa sudah uzur mungkin dikerjakan pengiat vendalisme.

Tiba di tempat yang asing saya memilih untuk berjalan kaki arah yang saya tidak pasti jalan keluarnya, hanya panduan saya mengikut seorang tua yang keluar daripada komuter tadi, yang dari KL Sentral. Barangkali dia sendiri bukan daripada Kl Sentral. Memang kawasan berdekatan tiada bayang teksi atau bas, melainkan rumah-rumah yang seakan berhimpitan ditumbuhi sedikit semak lalang agak liar.

Saya mengikut hati dan kaki sendiri. Saya berjalan di bawah terik mentari yang sedia memanaskan aspal. MAlah kereta yang berpapasan begitu garang dan pantas. Saya tidak pasti ke mana haluan saya tapi berpandukan Sagn board yang agak membantu, saya rasa saya perlu menunggu di tempat menunggu bas yang jauhnya barangkali 50 meter daripada tempat keluar perumahan berhimpit tadi.

Saya tahn sebuah teksi dan seorang uncle berbangsa India pemandunya, dan saya sebut Pearson Education Malaysia, dan dia seperti tidak pernah mendengar destinasi saya itu. Apa boleh buat, mujur saya sudah cetak peta yang diharap dapat menunjukkan jalan saya nanti. Dan mujur peta jalan yang seringkas peta dalam kad jemputan kahwin itu dimengerti oleh uncle tadi. Mujur benar. Dia kata dia boleh bawa ke situ.

Saya bertanya uncle itu sudah lamakah memandu teksi selepas dia bertanya dari mana datangnya saya. Kata uncle, sudah lama dan sudah lama duduk di kl. Dia kata memandu teksi membuatnya sakit pinggang dan agak sukar untuk membuang air kecil. Dua masalah ini mungkin kurang dirasai oleh pemandu teksi muda, lantas saya teringat saudara saya yang ada seorang muda daripada saya bekerja sebagai pemandu teksi.

Kami sampai ke bulatan yang kemudian membelok ke kiri. Ini jalan 215 kata uncle itu kepada saya. Teksi berjalan perlahan. Dari pemerhatian saya tempat ini tempat kilang-kilang perindustraian. Saya kata mungkin di hujung jalan ini tempatnya, dan dia meminta saya perhatikan tempat dan bangunannya kerana uncle sendiri kurang mampu melihat tulisan.

Memang di hujung jalan ada sebuah bangunan tertulis Pearson Education Sdn Bhd, mujur saya ternampak. teksi berhenti dan sayapun turun. Dengan mungkin harga teksi yang saya kira patut dan bantuan uncle tadi, selain layanannya yang memuaskan saya jua sampai di tempat dituju, ah alangkah ajaibnya rasa, tidak pernahpun menjejak kaki ke tempat serupa ini.

Tapi yang pasti saya sudah memasuki ke gedung, yang dibuat dari plastik khemah, dan ramai orang sedang sibuk memilih buku-buku di sana di sisi. KAdang-kadang saya menhadapi kesukaran untuk berjalan. Saya tidak pasti jenis buku macam mana yang saya mahu beli tapi saya perhatikan setiap bahagian dan mula memilih buku, membelek dan meninjau-ninjau buku yang boleh dibawa pulang.

Kamus ada dijual dengan harga RM5 dan yang lebih tebal dan besar RM8. Buku-buku kanak-kanak juga banyak yang berkulit tebal atau nipis, buku-buku fiksi juag banyak. Buku pertama yang menarik untuk saya pegang ialag Emma karya Jane Austen. Sebuah karya klasik. Harganya RM4 cetakan 2007, terbaharu. Ramai yang meninjau-ninjau buku membawa kotak untuk diletakkan buku dalamnya, ramai juga saya tengok kotaknya sudah penuh dan dikendongnya ke sana-ke mari sambil mencari buku.

Saya juag mencari kotak untuk mengisi buku dan saya mula dengan kawasan yang ada buku fiksyen. Ternyata buku fiksyen memang paling banyak dijual dengan harga RM1o, RM12 atau Rm15. Yang klasik agaknya bawah RM10. Ynag terbaru mung dalam 3 jenis harga tadi. MAhu tau mahu memang saya tersenyum dengan harga-harga buku di sini, sebab harganya mung kita kata durian runtuh. Saya yang agak biasa ke Kinokuniya, MPH atau Borders tidak pernah tergambar akan ada jualan sebegini. Harga yang murah dan kualiti buku yang tidak terlalu teruk.

Tidak hairanlah buku-bukunya begitu diborong oleh peminat buku yang berkunjung di sini. Budget saya hanya sekitar RM100 maka saya hanya dapat 11 buah buku yang saya kira belum ada dalam simpanan saya. 11 buah buku sebahagiannya dari penulis pernah memenangi hadiah menulis novel, ada karya klasik Emma dan novel Leo Tolstoy (The Death of Ivan Ilych And Other Stories). Itupun budjet saya terlebih sedikit.

Saya beredar daripada Pearson dengan disapa seorang perempuan yang mungkin 30-an, tanyanya murah ke?. Saya tidak tahu menjawabnya, sama ada ya atau tidak, dan dia sekadar senyum.

No comments: