Tuesday, April 24, 2007



Rabindranath Tagore. Pujangga dari Asia yang pertama menerima Hadiah Nobel. Beliau adalah seorang penyair.

Mengapa Dia Menulis Sajak

Banyak sebab seseorang itu terdorong untuk menulis sajak atau puisi. Puisi bukan bentuk penulisan yang mudah saya kira. Ramai yang menyatakan sajak atau puisi mudah dihasilkan. Ya, mungkin benar tapi sajak yang bagaimana dihasilkan.

Seorang teman bertanya kenapa saya memberi tumpuan pada puisi, sedang genre lainpun patut juga diusahakan dengan serius. Mengapa saya perlu membaca banyak puisi. KAlau saudara/ saudari ada membaca On Writing penulis popular tersohor Steven King, ada menyebutkan dalam setahun lebih daripada seratus buah novel dibacanya. Tidak kira daripada jenis novel berat atau ringan. Ini disebabkan genre yang diceburinya. Seingat saya, Stephen King tetap membaca novel lain (beliau sendiri sudah menulis puluhan novel bestseller) kerana ia adalah satu kemahuan. Seseorang yang pernah menghasilkan sesuatu sebenarnya telah diikat dengannya terlebih dahulu walaupun telah establish namanya dalam sesuatu bidang.

Kalau seorang ahli motivasi, mungkin Dr Fadzilah Kamsah, Dr Hm Tuah Iskandar, Ahmad Fadzli Yusof dan lain-lain mereka pasti membaca buku-buku motivasi dengan banyak walaupun telah menghasilkan karya mereka sendiri.

Sama juga dengan bidang lain. Sastera atau bukan sastera. Saya kira sifat saya membaca puisi juga menulis puisi (diterima atau tidak) sebenarnya kerana saya menyukai puisi itu. Saya meminati puisi, seingat saya apabila saya membaca sebuah sajak Rahman Saari (saya tidak tak ingat secara tepat tajuknya, mungkin Mari Kita Berbahasa) berkaitan bahasa dalam majalah Pelita Bahasa satu masa dahulu.

Saya jadi tertarik dengan sajak itu. Saya kira fikiran saya dan 'rasa' tertumpu lebih pada bahasanya bukan isi yang ingin disampaikan. Daripada saat itu saya cuba mencari puisi lain dalam majalah yang sama dalam perpustakaan. Nyata majlah-majalah yang ada tiada ada yang baru. Semua dah lebih setahun atau lebih. Sajak tersebut memujuk saya menjadi pencari yang dahaga.

Sejak daripada detik itu saya mencari sajak dan puisi. Kemudian sastera secara umumnya. Saya membaca apa saja yang saya mahu, hampir keseluruhannya dari bidang sastera. dari novel ke cerpen, dari drama ke esei serta biografi/autobiografi. Tapi dalam banyak genre tersebut sajaklah yang saya tekuni dan minati. Saya tidak berapa ingat, tapi buku cara menulis sajak Rahman saya fahami menurut logika sendiri. Saya terjemahkan dengan fahaman saya membaca sajak-sajak dari penyair besar negara lain seperti Usman Awang, Latif Mohidin, Muhammad Hj Salleh, A. Samad Said dan lain-lain.

Saya juga membaca karya puisi Indonesia Amir Hamzah & Chairil Anwar. Saya mulai mencuba-cuba menulis sajak. Dengan keperihatinan kawan sebilik di universiti, Zamri Mohamad, dua buah sajak saya diletakkan dalam sebuah website teman tadi. Salah sebuahnya bertajuk Cincai jika saya tak silap.

Saya menulis kerana ia semacam satu rakaman waktu dan pengalaman. Jika saya menulis sekurang-kurangnya ada yang saya tulis pada ketika itu. Kemudian saya terus saja menulis cerpen tapi tak banyak yang menjadi. Hampir kesemuanya bukan mudah untuk disudahkan. Saya usaha menulis novel juga nasibnya sama.

Saya cuma terus menulis dan ia menjadi minat peribadi. Saya menulis sebuah sajak Ungkapan Aladin ii ketika itu di tahun akhir di universiti, secara tidak sedar kiriman sajak itu menjadi permulaan saya menulis di majalah. Saya selesai universiti (tapi menerima dapat ijazah lagi) sajak Ungkapan Aladin ii keluar di Tunas Cipta tahun 2005. Saya rasa macam tidak percaya.

Aha, tentang sajak tadi, kenapa seorang itu membaca sajak. Pada saya sajak bukan bahasa baku, beku dan rasmi seperti bahasa buku dan pertuturan harian. Sajak seperti kata ramai penyair adalah bahasa baru. Sama ada dalam sistem tatabahasa lagi ataupun menyalahi sistem bahasa. Bahasa itu bukan lagi menwakili pemikiran tetapi emosi dan pandangan seorang yang melihat sesuatu perkara.

Kita ambil contoh Usman Awang kenapa beliau diingati samapi sekarang kerana sajak-sajaknya yang begitu bermakna. Usman Awang menghasilkan puisi dalam lingkungan yang difahami dirinya secara peribadi dan ia harus dikongsi. Usman Awang mengubakan bahasa mengungkap seperkara yang dilihatnya penting. Bahasa mesti diubah supaya ia menarik pembaca, maka lahirlah puisi-puisi yang payah untuk kita kata ....sudah lapuk atau tak ada nilai.

Bahasa hanya diperbaharui melalui sajak jika dilihat sudut estetiknya. Puisi juga adalah suara kemanusiaan tidak kira mewakili satu golongan, khalayak atau penyair itu sendiri. Kebiasaannya penyair akan menulis dari dirinya tetapi mengaitkan luaran dengan dalamnan dirinya. Maka saya sudah jadi global.

Maka bila kita baca sajak penyair luar negara contohnya, maka ia akan mampu dikaitakan kerana sifat globalnya tadi. dalam sajak atau puisi juga metafora dan mana-mana alat puisi/gaya bahasa bisa dimanipulasi secara meluas. Dalam novel ia terbatas sedikit berbanding puisi.

JAdi tidak akan sama metafora, bahasa, gaya dan sebagainya antara seorang penyair dengan penyair yang lain. Ia juga ada daya tarikannya. Macam sajak-sajak Latif Mohidin, saya rasa belum ada orang yang menyamai dengan sajak-sajak yang ditulis beliau. Setiap penyair mapan mempunyai gaya, cara, pandangan yang tersendiri dalam menukangi karya mereka. Dalam sajak, kita akan mudah mengesan pada penyair-penyair mapan.

Maka huruf-huruf ini beberapa 'benda' yang membariskan kenapa saya membaca dan menulis puisi pada hari ini.

No comments: