Friday, April 27, 2007



Anekdot Tentang Friendster

Aku asyik sangat dengan internet sekarang ini. Setiap dua hari, kadang setiap minggu ada saja yang menarik diri untuk melihat internet. Aku memang suak sebab banyak maklumat yang aku dapati melaluinya.

Baru-baru ini aku baru tahu yang adik aku ada juag menyertai friendster. Memang bagus berkenalan dan berkawan cara internet hari ini. Bila ramai kawan maka banyaklah perkara yang dapat diluahkan. Kawan selalunya tempat untuk menggurangkan keresahan, kebimbangan dan kebosanan yang terbeku.

Tapi apabila aku tengok friendster itu kadang-kadang ada juga rasa tertanya-tanya tentang beberapa perkara. Kalau saudara/saudari tidak terfikir tentang point saya ini, terpulang. Rasanya internetlah antara tempat yang baik untuk menemui buah hati. Lihat melalui friendster saja barangkali ramai yang dapat berkawan yang bukan daripada setakat 'kawan biasa' saya kira. Mungkin saudara/ saudari dapat tahu juga perkara ini melalui pengetahuan atau pengalaman peribadi.

Apapun sekarang dunia makin mengecil. Mereka kata dunia tanpa sempadan atau kampung global. Kiranya untuk bertemu jodoh yang bersesuaian semua segi boleh saja menggunakan internet, tak mustahil boleh berjaya.

Saya tengok apabila ramai awek-awek yang meletakkan gambar mereka dalam friendster contoh, memang saya sendiri terasa untuk ingin berkenalan. Sekarang istilah berkawan bukan sekadar mesti bersemuka dan berbicara dengan penuh syarat komunikasi ang diamalkan dahulu, kerana sekarang zaman menuntut segala macam kemungkinan seperti berkawan tanpa bertemu tapi melalui internet.

Ya, cuma yang penting letak gambar dan bertukar mesej. Lama-lama barangkali boleh melekat. Pengalaman peribadi saya dan saudara/saudari tidak boleh menolak realiti ini. Apapun jika betul caranya dan tidak melanggar syara' mungkin tidak menjadi masalah.

Sekarang yang terlalu zahir dan terang adalah perbezaan metod dan pendekatan untuk berkawan. Kalau dulu tidak mungkin ini semua berlaku kalaupun berlaku mungkin dianggap aneh. Hari ini tak perlu popularkan cinta internet kerana cinta bukan melalui saja malah berkawan dengan mesrapun boleh dengan melaluinya.

Kalau ingin berkawan dengan seorang awek yang cunpun tidak mustahil. Masa dan waktu pada hari tidak menolak kemungkinan ini. Maka saudara/saudari barangkali boleh cuba memperdalamkan penggunaaan internet ke arah mencari kawan yang sebati dengan diri.

No comments: