Thursday, March 08, 2007

blog Ole-Ole telah ditunda http://bahasa-bahasa.blogspot.com jadi
jam di Tangan jamditangan.blogspot.com.

esei yang di bawah ini sudah lama malah mungkin dah luput tarikh isunya. tak pela saya muatkan di sini.

Sensitiviti Barat Terhadap Islam

Apabila salah sebuah akbar Denmark, Jyllands-Posten menyiarkan kartun yang menunjukkan gambar Nabi Muhamamd s.a.w ramai di kalangan umat Islam dunia bangun dan mengutuk tindakan yang tidak menyenangkan itu. Rasa tidakpuas hati timbul daripada umat Islam menyebabkan pelbagai bentuk protes dilontarkan terhadap golongan yang tidak prihatin.

Ia mencetuskan pelbagai reaksi dan suasana dari pelbagai negara. Walaupun apa yang berlaku di akhir-akhir, pihak yang melakukan seperti mengeluarkan lakaran kartun ke tatapan umum telah menganggu ketenangan umat Islam. Ia bukan lagi dianggap satu kesilapan biasa apabila Nabi Muhammad dikartunkan tapi ia berkaitan dengan sensitiviti keagamaan yang barangkali sudah semua sedia maklum tentang hal itu.

Daripada pelbagai reaksi, ada yang menganjurkan mengadakan dialog supaya toleransi dan kesefahaman wujud antara dua pihak, Timur-Barat. Dialog ini bermaksud untuk mendekatkan hubungan yang sekian lama tampak hambar, tapi bolehkah hanya dengan dialog dapat membantu menyelesaikan persoalan ini. Ada juga berpandangan dengan penuh rasa marah dan kecewa terhadap tindakan itu, kata mereka seolah-olah isu sensitif ini tidak pernah wujud di muka bumi ini dan mereka yang tidak bertanggungjawab itu tidak peka atau terlalu cuai mudah menimbulkan kemarahan umat Islam. Golongan ini seolah mencuba ingin mengubah semula hak kebebasan agama yang sebenarnya telah diketahui umum di Barat.

Ada juga berpendapat Barat terkenal dengan demokrasi tapi dalam hal asas iaitu beragama seolah tidak wujud demokrasi yang diperjuangkan sejak dahulu lagi. Lalu demokrasi di Barat hanyalah pada kebebasan menyatakan pendapat dan tidak menyeluruh pada perkara-perkara lain. Persoalan mencemuh agama lain dan menuduh Islam sebagai agama keganasan masih kedengaran walaupun tidak sejelas dulu.

Multireaksi ini mempamerkan sikap dan terhadap sesuatu perkara yang berlaku dalam realiti dunia yang tanpa sempadan. Namun sebenarnya umat Islam telah banyak kali berhadapan dengan penghinaan sebegini. Jika boleh diimbas, pernah suatu ketika dahulu, sebahagian orientalis Barat yang mengkaji Islam telah memutarbelitkan fakta tentang Nabi Muhammad dalam kajian-kajian mereka dan tulisan-tulisan mereka. Kajian yang dikatakan ilmiah tapi mengandungi fakta-fakta yang tidak telus telahpun dikenalpasti oleh ramai cerdik pandai umat Islam. Sebahagiannya ditokok tambah, dan dipandang negatif sehinggalah natijah kajian itu Islam adalah agama yang tidak memperjuangakan hak wanita, agama peperangan dan sebagainya.

Selain itu, filem-filem Barat juga banyak menghina Nabi Muhammad s.a.w dan Islam. Penghinaan yang wujud secara lansung atau tidak lansung telah mempamerkan langkah ke belakang Barat yang tidak banyak mengahdapai dunia Islam dengan cara yang sepatutnya. Penghinaan ini wujud melalui filem seolah-olah menggambarkan bahawa begitu entengnya Barat memandang persoalan ini dan seolah-olah ini ia tidak akan memberi kesan apa-apa jika unsur-unsur seumpamanya itu difilemkan. Begitu juga dengan tulisan-tulisan fiksyen ataupun non-fiksyen yang mengandungi unsur menghina atau merendah-rendahkan kesucian agama Islam dan Nabi Muhammad sebagai utusan terakhir.

Sekali lagi dengan cara politik, Islam dikaitkan dengan 11\9 yang menjadi peristiwa yang kemudiannya memberi banyak impak kepada peribadi Baginda s.a.w yang disebut teroris. Mungkin kerana di Barat untuk melabelkan seseorang itu amat mudah dan tidak ada masalah tapi melebalkan dengan sesuatu atau seseorang yang dianggap nabi bagi sebuah agama merupakan satu kesilapan yang harus direnung semula oleh Barat. Tambahan ia dilakukan tanpa alas an yang kukuh dan hanya bersifat emosional.

Salah satu penyumbang Islamphobia adalah peristiwa serangan terhadap menara berkembar WTC, tetapi ia tidak pantas dijadikan ukuran bagi Barat mendakwa atau menjatuhkan hukuman bagi Islam dengan tuntas. Di sudut yang lain, seolah peristiwa itu membuka peluang kepada pencabar-pencabar itu membuka mulut dan melembutkan tangan mereka mengeluarkan produk yang memperkatakan dan menghina Nabi Muhamamd s.a.w. umat Islam dilihat wanted pada mereka selepas peristiwa itu dan di media-media massa mulai memaparkan unsur-unsur Islamphobia yang kononnya amat penting untuk disebarluaskan.

Apa yang menjadi persoalan adakah Islam secara langsung berkaitan dengan apa yang berlaku, sekalipun Osama ben Laden yang jarang-jarang ‘mengeluarkan dirinya’ dan menyebut apa-apa perkara-perkara yang hampir sama dengan muslim lain pantas disebut pesalah. Menganggap Osama ben Laden adalah sama dengan muslim yang lain juga adalah satu kesilapan dan seharusnya tidak boleh berlaku kerana Islam tidak menwajari tindakan yang menjurus kepada pembunuhan, kemusnahan apatah lagi keganasan.

Sejarah

Dari segi sejarahnya, Islam adalah agama yang melalui banyak tentangan pada peringkat permulaan dakwah. Nabi Muhammad s.a.w sebagai utusan Allah menghadapi tentangan ini dengan sabar dan penuh pengharapan agar dakwah diterima oleh kaum Quraish. Dakwah yang agak lama, pergerakannya yang lambat lama kelamaan diterima oleh penduduk mekah meskipun masih dalam keadaan tidak selesa kerana sentiasa berada dalam gangguan dan kecaman daripada golongan yang bencikan Islam. Apabila sampai ke kemuncak dakwah, nabi Muhammad dan pengikut-pengikutnya diperintahkan berpindah ke Madinah, di sana gangguan berkurangan dan umat Islam lebih selesa di bawah satu negara.

Agama Islam sejak lama dikenal sebagai agama keamanan dan kesejahteraan. Islam sering mengajak penganut agama, kaum atau masyarakat lain berbincang dan mendapat kata putus yang relevan untuk kedua-dua pihak. Malah melihat dengan duduk semeja akan memudahkan pelbagai perkara diselesaikan. Ketika Nabi Muhammad ingin menziarahi Mekah selepas berada di Madinah, baginda bersama denangan kaum muslimin berangkat ke Mekah. Namun mereka terpaksa berhadapan dengan kaum Quraish Mekah.

Perbincangan diadakan antara dua pihak untuk menyelesaikan masalah. Daripada perbincangan tersebut baginda dan kaum muslimin tidak dapat memasuki kota Mekah pada tahun tapi dibenarkan pada tahun-tahun yang berikutnya. Nabi Muhammad akur dan menerima segala syarat-syarat yang ditetapkan. Peristiwa ini menunjukkan Nabi Muhammad s.a.w seorang yang diplomasi dan berfikiran jauh.

Islam juga telah lama menganjurkan diplomasi serta toleransi. Ia tercatat dalam sejarah Islam di Madinah ketika Nabi Muhammad menjadi pemimpin negara pda ketika itu. Antaranya persetujuan yang termaktub di dalam Piagam Madinah yang ditulis bahawa hak warganegara Madinah bagi kaum Yahudi serta perkara-perkara yang berkaitan. Hanya kaum yang ingkar dengan persetujuan akan mendapat kerugian seperti sebahagian kaum Yahudi di Madinah yang melanggar perjanjian dan sering menimbulkan masalah.

Ditambah agama Islam merupakan agama yang meraikan perbincangan atau debat dengan cara yang munasabah. Islam juga tidak memaksa penganut agama lain menerima Islam kecuali dengan cara kerelaannya individu itu sendiri. Seperti yang disebut dalam sejarah, di mana ramai dari kalangan mereka yang berpengaruh memeluk agama Islam bukan disebabkan diajak atau dipaksa, tetapi kemahuan sendiri.
Di zaman moden ini juga dapat kita lihat sejarah ini tidak luput sebegitu sahaja kerana jalur permusuhan tetap kekal dan akan terus ada selagi mana ajaran Islam ini ada di lubuk hati anak Adam. Dan ‘golongan’ yang mengatur strategi untuk menggangu ini tentulah menggunakan peluang yang ada untuk membuatkan Islam itu kelihatan dibenci.

Dari masa ke semasa umat Islam disogok dengan propaganda mereka walaupun tidak menampak kesan tapi cukup melukakan. Malah ia sebenarnya menampakkan ketidakmatangan ‘golongan’ dan kurang sensitiviti ini terhadap dunia khususnya umat Islam. Umat Islam tidak mudah melatah kerana ‘golongan’ ini hanya pandai mengunakan peluang yang sedikit di depan mata dan sama sekali mereka tidak dapat menggubah kedudukan Nabi Muhammad s.a.w dan keagungan baginda. Dunia juga mempunyai pandangannya tersendiri terhap peribadi baginda.

Lakaran kartun itu secara tiba-tiba saja dianggap penghinaan yang akan menjadi sejarah luka bagi umat Islam. Secara tidak lansung ia mencacatkan imej Barat yang sebelum ini amat banyak dikaitkan dengan pelbagai krisis. Walaupun kahabarnya ia berlaku kerana tidak sengaja, tapi ia telahpun terjadi. Umat Islam telah melihat apa yang berlaku dan sentiasa merasakan ia satu perghinaan yang tidak sepatutnya ada.
Dunia kini bergerak semakin laju dan cabarannya juga bertambah. Dalam keadaan sebegini semua pihak seharusnya bertanggungjawab memelihara imej dan tindakan masing-masing. Kerana ia secara lansung atau tidak lansung akan meninggalkanm kesan kepada umum. Barat harus merintis kewaspadaan ini supaya ia tidak berlaku dan berulang lagi.

Bagi umat Islam, penindasan yang berlaku ke atas umat Islam sudah terlalu banyak. Begitu juga apa yang telah berlaku di Palestin yang sehingga kini tidak dapat diselesaikan. Barat hanya menonton dan tidak cuba menyelesaikan seperti yang diharap-harapkan. Sekali lagi umat Islam dilukai dan tidak dihargai. Mengapa umat Islam begitu tidak istimewa padahal ia pernah menjadi pengembang peradaban manusia dan pusat yang melahirkan banyak ilmuan?.

Maka perlu melihat semua faktor supaya tidak lagi melukakan hati umat Islam di masa akan datang. Mengapa perlu adanya layanan yang berbeza dan istimewa seolah ia menunjukkan dunia kurang memerlukan Islam berbanding agama lain walaupun dengan jelas mereka mengakui ia sebenarnya tidak berlaku.

No comments: