Saturday, November 18, 2006

Saya menulis esei mungkin orang-orang lain membacanya sekadar bacaan-bacaan dan tulisan yang biasa. Saya tak kisah. Tapi secara peribadi mungkin ada pandangan saya yang cuba diketengahkan.

Anugerah Nobel Untuk Sastera Malaysia

Orhan Pamuk telah dinobatkan sebagai penerima Hadiah Nobel 2006 bagi sastera dari negara Sweden. Ia satu tentu menjadi satu kebanggaan bagi rakyat Turki. Dengan kemenangan tersebut tentulah sastera Turki akan diperhatikan selepas ini selain penulis-penulis Turki yang lain juga turut berbangga dengannya. Meskipun Orhan Pamuk merupakan seorang penulis yang kontroversi namun sememangnya serba-sedikit ia membangkitkan sedikit keghairahan masyarakat antarabangsa terhadap novelis itu sekaligus membuka ruang baru bagi sastera Turki.

Isu yang selalu perhatian Orhan untuk diadun antaranya tentang modenisasi yang melanda ke negara yang mempunyai masalah mengamalkan agama dalam kehidupan dan bernegara dan pertembungan antara tamadun.

Sejarahnya, pemilihan satu-satu pengarang untuk sesuatu anugerah yang berprestij tentulah dilandasi dengan pelbagai aspek yang diambilkira. Pencalonan pula sentiasa dibanjiri dengan pelbagai 'jenis' penulis mungkin beratus-ratus malah beribu-ribu pencalonan yang disaring untuk memenangi hadiah ini. Pemilihan yang akan memenangi sejumlah wang $1.4 million US ini dilakukan dengan amat teliti, ketat dan begitu berhati-hati mengambil kira semua faktor antara pengiktirafan daripada negara sasterawan itu sendiri.

Selain itu sejarah pemilihan telah menunjukkan sasterawan yang memenangi hadiah bertaraf antarabangsa ini terdiri daripada penulis-penulis yang mempunyai latar belakang yang telah mengangkat sesuatu idealisme yang tulen bagi seorang pengarang dan falsafah. Penulis-penulis yang kontroversi biasanya akan terpilih tidak kiralah isu-isu yang berkaitan politik, kemanusiaan, tradisi dan sebagainya. Secara amnya sasterawan yang dinobatkan saban tahun sebenarnya memberikan impak yang tersendiri dalam landas perjuangan kepengarangannya walaupun nama-nama ini belum benar dikenali.

Barangkali kemenangan yang pernah dicapai oleh Boris Paternak, Gabriel Garcia Marquez, Naguib Mahfouz, Thomas Mann, Willian Faulkner mempunyai entiti keberanaian dan keseriusan pengarang menghantar mesej intelektual dalam penulisan fiksi dan kreativiti kerana ciri-ciri itulah yang melambangkan nilai ideal bagi sesebuah pengarang dalam membaca dan menterjemah semangat zaman kepada bentuk puitika.
Maka peranan calon pemenang hadiah Nobel Priza barangkali melangkaui pemikiran sastera, iaitu ia lebih menekanakan isu-isu kemanusiaan, survival, keberanian dalam pengucapan dan mendiirkan pemikiran yang kukuh dalam sejarah persuratan dunia. Ia memang dilihat terlalu ideal tapi begitulah pegiktirafan yang dijadi ukuran bagi anugerah-anugerah besar.

Dalam abad ke-21 sudah tentu karya-karya sastera tidak lagi mengambil jalan pintas dan streotaip dengan karya-karya yang ditulis sebelum ini. Zaman yang dikatakan zaman globalisasi, teknologi mencapai ke tahap yang maksima dan begitu juga kebijaksaaan manusia makin asing, malah isu-isu yang timbul juga amat mencabar dan kompleks memerlukan penglibatan pengarang secara lansung.

Di mana pengarang\sasterawan dituntut merenung dan mengambil bahagian atau juzu’ yang terpecah ini dalam proses menjadikan karya sasterawan melayakkan semangat zamannya diolah dan dirumus dengan baik menghasilkan bahan intelektual yang boleh menggerakkan pemikiran, emosi dan peradaban manusia.

Sastera yang mendapat perhatian tidak lagi mengambarkan perihal manusia yang penuh dengan pelbagai rencam dan nilainya tetapi mencari kelainan dan keanehan di sebagai pemikiran manusia yang ada. Novelis-novelis abad 21 ini menagambil kira isu-isu yang jelas sebegini diolah dan diperhalusi menjadi madah sastera yang unik dan bermakna dalam memberikan tanda-tanda tentang perubahan yang berlaku pada manusia segi pemikiran, emosi, sosisl, ekonomi dan politik. Sasterawan harus menghadirkan diri dan menbuka seluas-luasnya runag kreativiti dan pemikiran kritikalnya bagi mengemukan satu-satu pandangan.

Penerokaan sastera tidak hanya pada bahasa dan ungkapan, tapi ia sudah mengembang dan meluas ke sudut-sut lebih kompleks termasuk menrancukan segala-gala anasir sehingga menjadi apa-apa madahpun tapi menyokong peneguhan kemanusiaan dan ketuanannya. Madah kemanusiaan, ekonomi, psikologi, falsafah, sains adalah gabungan idea digabungjalin membentuk sastera yang kaya dengan intektual dan falsafah.
Di mana pula tempat sastera hari ini, kerana pengarang harus lebih jelas dan peka terhadap era teknologi, peperangan adalah melibatkan kebijaksaan politik dan media, selain menyuarakan pandangan jujur terhadap pengembangan gagasan persengkongkolan antara negara-negara bagi melenyapkan peluang untuk peradaban yang lemah dan naïf terus menghadapi masa depannya yang seolah tidak kelihatan survivalnya.

Dalam keadaan isu keamanan sejagat yang tidak diambil perhatian. Dalam keadaan pencerobohan dibolehkan dan peperangan menjadi agenda untuk mempertahankan kuasa maka keadaan sebegini telah menunjukkan beberapa tanda bagaimana keadaan dunia hari ini yang amat cacamarba harus disuarakan kebimbangannya dan harapannya oleh sasterawan. Maka harus di mana lagi diletakkan perbiacaan tentang peperangan psilkologi, pertembungan tamadun dan pengcerobohan yang dikatakan berpunca daripada balas dendam.

Ketidakseimbangan kuasa politik ini yang mengheret segala persepsi dan pemikiran dan memyebabkan segala yang akan berlaku harus diberikan perhatian dan cuba diatasi dengan pelbagai cara. Sastera mengambil peranan ini dalam cuba merungkai salah satu kekusutan yang telah ada. Walaupun sastera bukanlah satu kuasa yang mutlak memperbaiki keadaan dan melakukan perubahan.

Oleh itu barangkali tema sebegini adalah berat dan sukar untuk dibentangkan kepada khalayak. Di negara kita masih banyak perkara yang harus dipelajari bagi mendapat pengiktirafan luar. Namun tidak ada sastera yang diiktiraf jika ia tidak diuji, dinilai dan diperkenalkan kepada masyarakat antarabangsa sedangkan masyarakat antarabnagsa amat terbuka dengan karya-karya dari negara-negara membangun contohnya.
Melalui penterjemahan yang digiatkan boleh membantu karya-karya sastera tempatan untuk dibaca dan diuji pemikirannya. Kita sama sekali mungkin yakin dengan kualiti yang sedia namun keyakinan sahaja tidak banyak membantu. Jika karya sastera tempatan dikenali usaha mengadakan hubungan yang baik dengan negara-negara penerbit gegarsi harus diwujudkan dengan membawa kesungguhan bahawa karya dari negara kita mempunyai warna yang lain, unik dan berbeza.

Kita telah berjaya membawa pelnacong luar mengenali negara kita yang tercinta tapi ini hanya daripada segi pelancongan, melalui budaya dan tempat-tempat yang mnenarik yang kita ada, tetapi kenapa asset ‘pemikiran’ dan kreativiti tidak diberikan fokus demi menggandakan kejayaan yang ada.

Memecah Tradisi

Untuk melangkah ke persana antarabangsa kita tentulah berusaha memenuhi kriteria yang ditetapkan, walaupun ianya tidak standard atau rasmi seperti sasterawan-sasterawan yang dikenali di arena antarabangsa dari negara-negara yang tidak dikenali di dunia, tapi dengan mengambil serius dan bertindak ia dapat membantu mengukuhkan sastera Melayu selain cuba mencari ruang yang selesa di luar sana.
Sebagai contoh novel-novel Timur Tengah sudah mendapat perhatian daripada masyarakat antarabangsa selepas kemenangan Hadiah Nobel oleh novelis Naguib Mahfouz .

Perhatian-perhatian ini dapat dilihat apabila banyaknya jumlah karya-karya di sana diterjemah dan dipasarkan di negara-negara Barat. Selain pengarang-pengarang mereka yang memperolehi anugerah daripada masyarakat luar seperti Jamal al-Ghitani yang menerima anugerah pelbagai antaranya yang diperolehinya di Perancis. Namun sememangnya karya Naguib Mahfouz tidak dikenali ramai sebelumnya, malah karya-karya yang diterjemahpun pada awalnya tidak banyak, namun kerana usaha menterjemah sudah ada dan dijalankan maka ia dapat menemui khalayak luar antarabangsa.

Malah di sini dapat dilihat bahawa seorang pengarang dari Timur Tengah contohnya memenangi hadiah berprestij seperti Hadiah Nobel, mampu menghubungkan jambatan alamiah antara dua benua yang berbeza. Selain itu melakar peta sastera Arab yang baru.

Mendapat pengiktirafan daripada khalayak sastera antarabangsa penting bagi memperkenalkan sastera tempatan. Mungkin di rantau Asia Tenggara kita masih lagi mencari ruang untuk menunjukkan bahawa di sini ada produk yang unik namun mungkin ianya masih kelihatan kurang berkesan. Hakikatnya usaha memperkenalkan dan mendapat perhatian luar terhadap karya pengarang tempatan, amat penting sebelum bercita-cita ingin mendapat hadiah-hadiah besar di luar.

Mungkin di sini kita masih berbicara tentang takrif sastera Melayu, apa bezanya antara sastera Melayu dan sastera Inggeris tempatan tapi subjek yang lebih penting ialah bagaimana karya-karya tempatan dapat diimport keluar negara dan dapat diterima seterusnya mengadakan horizon interaksi antara sastera temapatan dengan sastera dunia.

Selain bagaimana pula dengan kedudukan pelapis-pelapis sastera tempatan yang terdiri daripada pengarang-pengarang muda yang wajar diberikan perhatian dan ruang untuk menulis dan berkarya. Ruang-ruang ini bukan sekadar ruang menimba ilmu malah peluang menerbitkan karya-karya mereka yang bermutu. Maka banyak perkara yang dilihat namun ini bukan satu buah fikiran yang pesimistik dengan apa yang telah dikecapi tapi di sini penulis melihat ruang itu belum luas dan terbuka. Penulis-penulis muda harus didorong dan diberikan sokongan untuk menghasilkan karya-karya yang bertaraf antarabangsa di samping itu diberikan banyak pendedahan tentang karya-karya besar yang pernah memenangi Hadiah Nobel seumpamanya.

Justeru, setiap pihak yang berkaitan dan penulis muda di negara ini harus melihat suasana ini dan yang penting mandiri dengan apa yang ada bagi menghadapi pelbagai cabaran mendatang. Sastera Melayu mempunyai potensi untuk dibawa ke peringkat antarabangsa hanya dengan mandiri yang ada pada setiap pengkarya di negara kita. Mereka harus mengukuhkan lagi intelektual dan tidak mudah melihat masa depan Sastera Melayu akan sentiasa cerah dan dikerumuni pendatang-pendatang baharu. Medan ini mesti diusahakan sehingga Sastera Melayu beralih kepada peringkat yang lebih matang dan berwibawa lagi.

No comments: