Wednesday, November 22, 2006

Pendidikan Untuk Masa Depan.

Saya tidak mengetahui dan memahami dulu kenapa kita mesti berpolitik, bersosial dan berpelajaran. Tapi kemudiannya ia menjadi jelas dengan sendiri dan amat mudah sebenarnya jika seseorang itu mendapat pendidikan dan dapat pula pekerjaan hasil daripada pendidikan yang diterimanya. Saya golongan yang boleh dikatakan agak bertuah kerana dapat belajar dan dapat pula menikmati hasil daripada sijil-sijil yangs saya dapat hari ini.

Semua ini berlaku secara tiba-tiba dan pantas. Saya tidak perasaan malah ambil tahu bagaimana perkara yang berkaitan dengan masa kini terjadi. Satu masa nanti sebenarnya boleh sahaja terjadi dengan tiba-tiba.

Sebenanrya begitu besar pengaruh pendidikan, sosial, ekonomi dan politik terhadap masa depan seseorang individu itu. Ia diperlihat melalui bagaimana seseorang itu menhadapi dunia yang ada di depannya. Maka sebelum mencipta sejarah bagi diri kita beljarlah dan bacalah daripada sejarah orang-orang yang terdahulu. Bunyinya semacam motivasi dan memanglah Al-Quran sendiri memotivasi kita membaca dan menghayati sejarah orang-orang terdahulu.

Ulul Al-Bab dan Minda Kelas Pertama

Setuju atau tidak inilah istilah yang menjadi bahan yang dibicarakan oleh mereka yang bijaksana daripada pelbagai lapis pemikiran dan jenis manusia. Saya tidak pasti tapi orang yang perasan istilah ini adalah istilah yang sebenarnya hampir sama disebut-sebut dahulu, anjakan paradikma dan lain-lain lagi.

Dan bukan satu yang salah untuk kita berbicara persolan ini malah ianya salah satu isu yang paling baik untuk dibicarakan. Tapi bagi merealisasikan perkara ini bolehkah dikatakan masyarakat kita ini dapat melaksanakan perkara ini dengan sebaiknya. Dengan istilah-istilah ini adakah ia sesuai dengan pendidikan dan sosila masyarakat kita. Dimana keadaan dan tahapnya?.

Maka banyak perkara yang harus kita percaya untuk merealisasikan istilah-istilah ini supaya tidak sekadar menjadi istilah-istilah sahaja. Ia harus menjadi cerita.

No comments: