Saturday, September 02, 2006

Hari itu (saya tidak ingat hari apa, tapi seingat saya ia ketika isu itu panas lagi) dan yang saya ingat saya sudah menulis esei ini. Tapi tak tahulah ia keluar atau tempat yang saya kirim. Cuma niat saya untuk berkongsi pandangan. Dalam esei ini saya tidak menumpukan isu itu secara tuntas tapi ada perkara yang lain yang saya tumpukan. Jadi setuju atau tidak,terserah pada kalian.

Budaya kita dan filem kita

Agak mengejutkan akhir-akhir ini ada dua buah filem di negara ini menimbulkan kontroversi. Baru-baru ini filem Sepet dan Gubra dilihat sebagai pecemar budaya. Dimanakah seharusnya budaya itu harus diperkatakan. Wacana apakah yang paling sesuai menghurai persoalan yang dihadapi oleh filem kita?.
Sekali lagi kita bertanya apakah hubungan budaya dan filem di negara kita atau konteks masyarakat kita. Setakat pengehtahuan penulis semakin lama dunia kian mencabar dan sememangnya cabaran-cabaran zaman moden juga turut memperngaruhi filem-filem kita. Filem juga seperti manusia dan teknologi yang cepat berubah.
Penulis gembira apabila karya-karya filem yang mempunyai elemen sosial masyarakat kita dapat dipertontonkan di peringkat antarabangsa. Maksudnya khalayak antarabangsa akan dapat melihat nilai dan citra budaya kita melalui suara kita sendiri. Sekali lagi budaya dan filem selalu tidak dapat dipisahkan.
Dalam satu hal lain, filem memang medium yang menumpangkan budaya, estetik, pemikiran dan mesej daripada sesebuah budaya sesuatu masyarakat. Namun sebenarnya di negara kita soal ‘budaya’ dan filem masih terlalu muda agaknya untuk diperkatakan memandangkan banyak filem-filem yang tidak mencerminkan budaya ada dalam arus perdana perfileman negara. Ia sebenarnya belum lagi memperlihatkan budaya, estetik, pemikiran matang sesebuah bangsa yang wajar. Jika ada hanya beberapa filem sahaja yang sedikit dengan kelainannya.
Sebagai seorang yang mengikuti perkembangan filem tempatan, sebenarnya masih terlalu banyak kekurangan filem-filem kita dan sebahagiannya tidak bermutu atau tidak sesuai untuk disebut sebagai filem yang memediumkan budaya. Mungkin boleh dikatakan apabila kita tidak memperlihatkan budaya ia hanya penuh cerita-cerita yang ringan, khayal, tidak berpaut realiti, picisan dan bertaraf popular.
Di negara kita filem seperti Gila-Gila Pengantin dan sebagainya adalah filem-filem yang paling ‘laris’ dan mendapat sambutan baik masyarakat. Filem-filem seperti Kaki Bakar, Qaisy dan Laila dan sebagainya hanyalah filem-filem semacam menentang arus popular yang tampak tenggelam dalam arus itu. Maka, ada apa dengan ‘budaya’ pada filem yang paling diterima umum jika kebanyakkn daripada filem-filem tidak mempunyai elemen ‘budaya’ itu dan lansung tidak memperlihatkan lansung kematangan kreativiti memasukkan unsur budaya yang kita seolah mulai bicarakan akhir-akhir ini.
Agak keliru, budaya dilihat sempit apabila filem-filem kita gagal menterjemahkan budaya yang sepatutnya di samping timbullah suara-suara yang menyangkal. Sememangnya apapun ia adalah pandangan peribadi yang mengikut citarasa masing-masing. Kalau bukan kerana keseriusan dan keazaman filem-filem kita terus akan tenggelam tanpa ‘budaya’ yang kita terdedah kepada khalayak filem.

Sepet

Sepet secara peribadi dilihat penulis adalah permulaan filem indie kita untuk memberi pilihan baru selain cerita-cerita yang streotaip dalam arena filem negara. Idea yang dibawa agak ‘biasa’ tapi digarap dengan cara yang unik. Keunikan ini yang membezakan Sepet dengan filem-filem Melayu yang kita ada. Terkadang sememangnya Sepet filem yang agak mencabar kerana ada scene yang tidak sepatutnya ditonton menurut budaya kita dan ini mungkin salah satu daripada unsur yang disebut ‘perosak budaya’ seperti yang digembar-gemburkan. Mengambil pusing hal ini dan hal-hal lain memang membuat kita perlu bercakap bahawa ia memang satu perkara yang jelas agak tersimpang sedikit. Namun mungkin pada pengarahnya mempunyai nawaitu yang tertentu bukan seperti yang kita lihat daripada scene, maka ia amat bergantung pada penerimaan penonton.

Hampir kebanyakan pengarah ingin mengunakan semaksima mungkin ruang yang ada untuk menyampai sesuatu mesej kepada kita. Hanya mungkin mesej itu difahami dengan baik atau tidak saja. Namun ia oleh kerana filem kita yang terlalu streotaip menyebabkan kebanyakan penonton ia meruapakan sesuatu yang agak mengganggu dan mengacau budaya.
Namun secara keseluruhan Sepet usaha yang awal untuk membawa khalayak filem negara ke satu horizon baharu. Seharusnya ia satu peningkatan dan kemajuan kerana ia tidak lagi mengekalkan gagasan streotaip pada filem-filem kita. Pada pandangan penulis ia satu fenomenan yang harus dilihat dengan cara positif.
Namun, kelemahan ada juga kelemahan pada Sepet seperti mana ada filem-filem tempatan yang lain yang perlu diperbaiki.

Salah faham budaya

Budaya sekali lagi bukanlah segala-galanya buat filem. Budaya sekadar elemen dalam sebuah filem dan apabila sebauh filem dilihat pencemar budaya ia tampak janggal sebenarnya dan apakah ia satu kenyataan yang sesuai untuk senario perfileman negara yang akhir-akhir ini mula diperkatakan dengan kemunculan pengarah-pengarah generasi baru dengan filem-filem yang melawan arus.

Budaya kita telah lama tercemar sebenarnya apabila filem tidak meletakkan kualiti seninya yang setinggi mungkin. Pengabaian pemikiran matang, estetik dan elemen budaya menyebabkan garapan filem kita hanyalah biasa sahaja dan tidak memperlihatkan keunikan. Tidak ada sebarang perubahan, suntikan inovasi dan sebagainya. Maka usah hendak bicara tentang filem yang akan mengangkat nama negara, budaya dan bangsa kerana beberapa kekurangan-kekurangan ini tidak kita atasi dengan baik.

Sebenarnya kita masih jauh jika sekiranya kita masih di takuk streotaip yang lama. Tidak berusaha untuk mencuba yang bahar dan lebih mencabar, padahal budaya kita terlalu kaya dan unik untuk dijadikan bahan sesebuah filem. Penulis percaya banyak lagi perkara yang tidak diterokai oleh pengarah-pengarah kita untuk mencapai kualiti filem yang berkualiti.
Apabila filem kita tidak mencerminkan masyarakat kita yang sebenar, budaya dan pengalaman maka hilanglah satu syarat estetik pada sebuah filem. Kenapa selalu kita mengambil jalan mudah untuk ke hadapan, tidak berani mengurus dan mengali kreativiti budaya yang sedia ada dalam pada kita supaya filem kita benar-benar berupaya menjadi medium yang baik untuk budaya.

Mengapa filem-filem kita sebelum ini kurang mendapat perhatian, adakah kerana budaya kita yang tidak menarik untuk diketengahkan datau gaya persembahan filem kita yang kurang memberansangkan dan tidak berkesan pada penonton luar?. Masa sudah berubah, tapi bagaimana filem kita berhadapan dengan perubahan ini. Seharusnya warga filem membuka lembaran baru dan tidak hanya melihat pasaran tempatan sahaja.

Mereka yang di luar negara sebenarnya ingin mengehtahui, merasai dan menikmati bahasa filem yang unik daripda negara lain, yang berbeza geografinya, budayanya, imej, pemikiran, gaya dan sebagainya. Sesebuah cerita yang hampir sekata temanya dan seirama ideanya dengan cerita-cerita di Hollywood atau Bollywood sebenarnya sudah mengalami tarikh luput bagi selera generasi globlalisasi.

Tambahan cerita-cerita yang dipamerkan tidak banyak berubah dan seolah melingkar pada tahap itu saja. Tidak ada perkembangan dan kreativiti yang benar-benar jujur. Maka kedatangan filem baru yang sekurang-kurang memberi pilihan dan santapan yang matang wajar diraikan.

Oleh itu mengapa tidak kita mendapat resepi yang baru daripada akar jatidiri kita yang mempunyai seribu satu keindahan yang masih kurang diterokai. Filem Sepet bukanlah segala-galanya kerana ia baru satu langkah untuk menarik khlayak menonton cerita yang sedikit berbeza gaya persembahan dan intipatinya.

Masih banyak lagi daya juang usaha yang mesti diperah untuk mencapai impian untuk membawa filem-filem ke laur negara. Oleh itu sewajarnya semua pihak mesti membantu dan bekerjasama untuk merealisasikan impian.

Baru-baru ini Perdana Menteri membentangkan Rancangan Malaysia Ke-9 yang mana akan menjadi rangka buat ekonomi sepanjang empat tahun lagi. Antara yang ditegaskan dalam rancangan tersebut adalah mengalakkan peningkatan keupayaan pengehtuan, kreativiti dan inovasi negara serta memupuk ‘minda kelas pertama’. Tentulah untuk filem kita juga berharap agar mencapai dan memenuhi Misi nasional ini melalui karya seni iaitu filem. Filem kita mesti membawa hasrat yang selaras dengan gagasan positif ke arah kemajuan negara yang seimbang, maka wajarlah scenario perfileman negara diberikan suntikan baru dan ‘berminda kelas pertama’.

Justeru, filem-filem mesti membawa makna budaya yang lebih kreatif lagi dan menambahbaik struktur filem kita yang dilihat semakin kebelakang. Tidak sekadar menyajikan kahalayak dengan filem yang melayan waktu dengan isi hiburan dan pemikiran ringan atau popular sahaja tapi mempunyai nilai tambah iaitu bahasa budaya yang jujur dan kematangan garapan yang genius.

Untuk masa depan filem tempatan yang tidak statik, maka perlulah filem dan pembikinnya memulai langkah yang lebih agresif dan berani untuk menghadapi cabaran dalam menghasilkan filem-filem yang bermutu dan berkualiti mencapai tahap anatarabangsa seperti yang diingin-inginkan. Filem kita mestilah mampu membawa imej glokal seperti yang disebut-sebut sebelum sebelum bermimpi ingin meraih perhatian khalayak filem di luar. Jika Korea yang terdekat sudah mampu membawa karyanya ke arena antarabangsa, kita sebenarnya berkemampuan untuk membawa bahasa dan budaya kita ke arena antarabangsa. Ia bukanlah satu perkara yang mustahil!.

No comments: