Thursday, September 14, 2006

30 Ogos lalu Najib Mahfuz-Naguib Mahfouz meninggal dunia. Ini bererti seorang sasterawan besar sudah berangkat pulang ke kampung abadi. Tulisan sekadar tulisan yang mungkin juga untuk memperingati....

Najib Mahfuz Seorang Penulis Genius


Saya tidak berapa mengenali Najib Mahfuz malah bukan peminat karya-karyanya satu ketika dahulu. Namun begitu ketika minat membaca saya mengalami ‘metamorfosis’ saya jatuh minat terhadap penulis-penulis luar negara serta karya-karya mereka. Antaranya penulis-penulis yang memenangi hadiah yang berprestij seperti Anugerah Nobel yang diadakan saban tahun. Sebelum itu saya lebih banyak membaca karya dan tulisan sasterawan tempatan seperti Abdullah Husain, Affendi Hassan, A. Samad Said, Shahnon Ahmad dan sebagainya.

Di tahun ke-4 saya di UIAM, saya mengambil subjek Introduction to Modern Criticism yang diajar oleh Dr. Amani. Masa inilah saya mengehtahui makna beberapa konsep antaranya Komedi, Memesis, Klasikalisme, Surelisme dan lain-lain lagi. Kerana subjek ini menarik minat saya, maka saya suka berjalan-jalan ke sana ke mari melihat-lihat buku-buku yang berkaitan dengan kritikan dan kajian sastera. Di rak-rak buku Perpustakaan Baitul Hikmah UIAM memberikan saya sedikit kepuasan membaca di waktu itu. Saya dapat membaca tentang Syed Qutb dan tulisan-tulisannya. Syed Qutb rupanya pernah menghasilkan sebuah buku kritikan yang selepas itu dikembangkan oleh pengkritik lain seperti Syakir An-Nabilisi. Oleh kerana dalam satu masa segala perkara di depan mata dengan bahan-bahannya, saya agak terkejut dengan begitu banyak bahan yang boleh saya baca, kadang-kadang tidak berkaitanpun dengan apa yang ingin saya mahukan. Saya baca dan pinjam. Syakir An-Nabilisi saya tidak pasti kedudukannya sebagai pengkritik dan pengkaji sastera tetapi namun daripada tulisan atau buku yang dihasilkan amat berguna dan pada saya amat bermanafaat. Kajian yang dihasilkanm bukan sedikit. Beliau yang mengkaji banyak penulis-penulis antaranya Mahmud Darwish, Abdul Rahman Munif dan lain-lain.

Salah seorang yang dikajinya dan dibuat kritikan ialah Najib Mahfuz. Saya rasa saya tidak banyak memberi perhatian terhadap buku beliau itu kerana mungkin batasan waktu yang ada.
Al-Kaherah Al-Jadidah.

Di tahun empat itulah jua saya dapat membaca sebuah novel ditulis oleh penulis besar Najib Mahfuz. Saya tidak pasti kenapa saya pilih novel ini untuk saya buat kritikan, untuk assignment saya subjek Dr. Amani ini. Mungkin kerana keterbatasan waktu untuk menyiapkannnya saya mulai membaca karya itu dalam bahasa asalnya. Memang karya itu tidak banyak memberikan masalah dari segi penggunaan bahasanya, saya rasa.

Secara amnya novel ini menggambarkan suasana Mesir, khususnya Kaherah terdiri daripada pelbagai sikap dan pemikiran masyarakat. Ada beberapa yang dilukis dalam karya ini, antaranya antagonisnya seorang yang terpelajar namun menghadapi masalah hidup dan tekanan disebabkan bebanan yang terpaksa ditanggung setelah keluarganya menimpa musibah. Tema ini sudah biasa dalam karya Najib Mahfuz selain elemen pemikiran-pemikiran masyarakat pada waktu itu, iaitu menghadapi modernisasi pelbagai perkara timbul. Jadi, saya pilih novel ini dan buat sedikit ulasan (sebenarnya bukan kritikan yang tulen) dan saya pilih karya puisi Mahmud Darwish (Si Gila Tanah: Majnun At-Turab :) dari Palestin…kerana Dr Amani meletakkan dua syarat mesti ada dua orang penulis.

Sebenarnya tidak sedikit karya Najib Mahfuz, ia melebihi 50 buah…ada sumber yang menyatakan buku Najib Mahfuz lebih daripada 70 buah mungkin termasuk bukan fiksyen yang ditulisnya. Dan bukan sedikit orang yang mengkaji dan menulis tentang Najib Mahfuz dan karya-karyanya. Tambahan selepas kemenangannya dengan Anugerah Nobel pada tahun 1988.

Maka perjalanan pengarang berpengaruh agak jauh dari seorang yang amat akrab dengan klasikalisme berubah kepada seorang yang realis dalam menulis dan akhirnya menghasilkan karya absurd. Di sinilah kepengarangan Najib Mahfuz yang amat menekankan kepelbagaian corak menghasilkan karya. Kelebihan karya-karya penulis yang satu-satunya penerima Anugerah Nobel dari Dunia Arab ini adalah mampu menyerap dan melukis realiti masyarakat Mesir selain mengambil iktibar inti keadaan masyarakat yang penting. Namun, Najib Mahfuz memang mengasihi penulis-penulis lama di Mesir seperti Tawfiq Hakim, Aqqad, Taha Husin, Al-Mazini dan sebagainya yang menjadi inspirasi kepadanya menghasilkan karya.

Berdasarkan pembacaan saya yang cetek Najib Mahfuz sebenarnya tidak diambil berat oleh perkembangan sastera Mesir di waktu awalnya kerana mungkin waktu itu sastera sudah dimeriahkan oleh penulis-penulis yang hebat seperti Tawfiq Hakim dan Aqqad iaitu dalam tahun 40-an dan 50-an. Dan dekad-dekad itulah ramai penulis Arab menonjol dan diperkatakan.

Setelah Mesir dilandai kemodenan hasil daripada penjajahan dan sebagainya Mesir berkembang menjadi tempat yang menerima kemodenan dalam hidup mereka seharian. Sealain itu sastera di sana juga menghadapi momentum kebangkitan ini. Dan pelbagai jenis karya yang dihasil menemui gaya dan landas karya walaupun kadang terlalu klasik.
Dalam tempoh ini Najib Mahfuz menghasilkan karya dengan perlahan, tanpa disedari ia rupanya usaha produktif yang pantas dan genius. Ternyata Najib Mahfuz tidak menulis karya dengan jumlah yang sedikit atau sederhana.

Selain sikapnya yang terbuka terhadap karya-karya luar terutamanya yang diterjemahkan ke dalam Bahasa Arab seperti karya-karya Balzac, Dickens, Faulkner dan penulis-penulis dari Rusia yang lain.

Dalam pada itu, minat membacanya mendorongnya menulis seolah ingin menghasilkan karya sendiri seperti yang pernah dibacanya sebelumnya . Karya-karyanya yang dihasilkan banyak mengambil situasi nyata daripada masyarakat malah mengunakan nama-nama tempat di Kaherah dalam karyanya sebagai cerita dan latar. Ia memperlihatkan anak Mesir ini amat rapat dan hampir terhadap bumi kelahirannya dan sentiasa menulis tentang negaranya masyarakat.

Selain mempunyai jiwa besar dan pemikiran yang berani Najib Mahfuz menghasilkan dengan ungandungi unsure kritikan terhadap masyarakatnya. Ini dapat dilihat kebanyakan karya-karyanya yang realis.

Walaupun kontroversi sentiasa menyelebungi penulis ini, namun sumbangan terhadap dunia sastera amat bermakna terutama sastera Arab yang sebelum ini tidak diambil peduli berbanding sastera lain.








No comments: