Saturday, June 28, 2008




Harga Minyak Vs Harga Rakyat

Kenaikan harga minyak dari RM 1.92 kepada RM2.70 (sebanyak 78 sen) pada 5 Jun lalu amat mengejutkan rakyat seluruh negara. Ini memandangkan kepada faktor belum pernah kenaikan harga minyak seperti itu iaitu dengan 40 % daripada harga sebelum ini. Maka secara tidak lansung, wujud rasa ketidakselesaan dari pihak rakyat apabila kenaikan harga minyak ini berlaku secara mendadak dan tidak seperti yang disebut atau diwar-warkan dalam media massa sebelum ini iaitu kenaikan akan berlaku pada bulan Ogos nanti. Tidak hairanlah rakyat saling memandang sesama sendiri tatkala mendengar pengumuman kenaikan harga yang tidak dijangka mereka.


Meskipun pasaran minyak global menghadapi kenaikan itu sekarang ini iaitu melebihi $ 130 US setong dan kenaikan bersifat mendadak itu dirasai seluruh dunia lebih-lebih lagi negara yang banyak mengimport minyak daripada luar. Dan apa yang dikesalkan adalah kedraktikan kerajaan menetapkan keputusan untuk menaikkan harga minyak sedemikian rupa dibuat pula dalam satu jangka yang tidak terfikir rakyat waktunya.


Memang dari bulan Mei beberapa orang menteri sudah bercakap tentang kemungkinan kenaikan harga minyak dan berkira-kira untuk melihat semula beberapa elemen berkaitan dengan minyak contohnya subsidi. Peningkatan harga minyak global yang sekarang ini mencapai 60 % sebetulnya memberikan tamparan kepada seluruh dunia tentang nilai emas hitam ini dan ianya memang menarik semua khalayak dunia melihat dengan serius krisis harga minyak yang melanda dunia.


Sebelum ini di Indonesia telah menerima protes rakyat terhadap kenaikan harga minyak daripada mahasiswa, golongan berpendapatan rendah dan masyarakat umum hasil kenaikan 30% sama sekali menyentap ruang sedar masyarakat Indonesia untuk membantah dan menyuarakan rasa tidak puas kepada pihak kerajaannya. Sedemikian juga apa yang berlaku di India dan dijangka di mana-mana negara Asia lain yang turut sama merasai kenaikan harga minyak ini. Indonesia sebelum ini yang terpaksa meningkatkan subsidinya daripada $10 bilion kepada $15 bilion (lihat Asia’s Oil Subsidies oleh Philip Bowring dalam International Herald Tribune) lantaran harga minyak global yang naik melonjak.


Seakan sudah tidak ada lagi alternatif bagi pihak pemerintah untuk mendatang penyelesaian yang sesuai dan memang minyak adalah entiti yang hari ini paling sukar untuk diselesaikan isu. Di tambah pula dengan isu-isu lain yang berbangkit iaitu krisis makanan, moral dan lain-lain.
Di Malaysia, di bawah pimpinan Abdullah Badawi terpaksa mengadakan penstrukturan semula subsidi yang diberikan pihak kerajaan kepada rakyat dengan cara mengurangkan subsidi dan secara tidak lansung menaikkan harga minyak kepada RM2.70. Langkah yang sama dilakukan oleh Indonesia menyebabkan harga minyak dan gas naik hingga mencetuskan kebangkitan rakyat di sana .


Kejutan sebegini tidak dapat disangkal lagi apabila kenaikan itu membawa kepada implikasi kepada masyarakat Malaysia yang secara umumnya masih merasai bebanan tanggungan yang sebelum ini menerima beberapa isu kenaikan contohnya kenaikan harga barang dan harga makanan.


Tidak mustahil kenaikan ini sebetulnya bukan satu kenaikan kesan daripada satu masalah semata-mata tetapi adalah rentetan daripada kenaikan beberapa siri kenaikan yang lain. Juga dapat umum menyedari kenaikan itu amat saling hampir tempoh antara satu kenaikan dengan yang lain dan ianya begitu dirasai oleh rakyat khususnya bagi rakyat yang berpendapatan rendah.


Walaupun Abdullah Badawi selaku Perdana Menteri memberi jaminan dengan empat pendekatan bagi mengurangkan kesan kenaikan harga minyak itu namun yang lebih kelihatan adalah kegelisahan rakyat terhadap isu kenaikan ini yang kadangkala susah untuk diterima alasan dan signifikannnya kenaikan harga minyak itu. Saranan sedemikian kadang-kadang mengingatkan rakyat kepada retorik semasa yang diwujudkan kerajaan untuk satu-satu tempoh waktu. Maka ia perlu diperhatikan kerajaan jangan ia menjadi satu jaminan bersifat temporari sahaja yang dinyatakan untuk menenangkan keadaan tetapi menjadi satu modus operandi yang berkesan.


Dalam beberapa perkara kerajaan perlu juga menoleh ke bawah (akar umbi seperti selalu disebut) melihat keadaan masyarakat kelas pertengahan dan bawahan yang pasti merasai beban yang bertmabha menyebabkan mereka selalu makin tertinggal dari arus semasa. Ada betulnya setiap krisis yang datang adalah berupa hikmah yang menguji tetapi ia harus diingat sebagai iktibar yang memperkasakan menjadi langkah bangsa untuk ke hadapan. Tambahan bangsa Malaysia bermasyarakatkan majmuk terdiri Melayu, Cina , India , Kadazan dan sebagainya dan seharusnya menjadi perhatian bahawa rakyat begitu memerlukan jaminan kehidupan yang selesa.


Senario politik yang sekarang ini begitu bercelaru, di mana ada pelbagai masalah yang timbul dalam kepimpinan Melayu sendiri yang seharusnya dilihat dengan mata yang jujur dan hati yang terbuka. Apakah kesilapan yang berlaku pada kepimpinan dan mengapa rakyat mulai kehilangan kepercayaan kepada kepimpinan yang sedia ada. Bak kata melayu, bagai ibu hilang anaknya. Kecelaruan itu terbendong dari masa ke semasa.


Keadaan krisis sebegini menuntut agar kepentingan diri di ketepikan sama sekali kerana kepentingan rakyat adalah jauh lebih utama. Rakyat sudah makin berada dalam keadaan terpinggir daripada realiti ekonomi yang sentiasa memburu mereka ke ruang yang lebih membimbangkan. Tahap ekonomi rakyat mungkin sebelum ini tidak berapa stabil makin tidak stabil jadinya.


Secara kebetulan sahaja, ia baharu berlaku dapat tempoh yang tidak berapa jauh daripada pilihanraya PRU 12, maka secara implisitnya kedudukan dan kepercayaan rakyat kepada pemerintah barangkali bila-bila masa boleh berubah menjadi tawar dan lesu.


Dalam segi pandangan kerajaan tindakan ini bagi mengelak berlakunya defisit belanjawan yang mungkin mengikat kerajaan kepada masalah hutang juga tampak seperti boleh dipertikaikan kerana beberapa faktor yang timbul antaranya kaitan status negara sebagai pengeluar minyak. Suara ini tentu saja keluar daripada mana-mana mulut rakyat yang suka bersembang di kedai kopi sana .


Juga terdapat beberapa faktor menyebabkan kerajaan rasa ‘yakin’ untuk menaikkan harga minyak yang sebetulnya dilihat seperti suatu tindakan yang mengejut dan tidak mengikut landasan yang munasabah. Ini akan menambah keresahan rakyat yang selama mengharapkan jaminan hidup yang lebih baik tetapi tampaknya makin menghilang dan sudut dari pandangan realiti.


Dalam konteks peralihan status negara membangun yang menuju ke negara maju tidak sampai dua dekad lagi, meskipun keterlihatan negara melangkah kepada kewaspadaan terhadap keadaan ekonomi dunia namun sebetulnya tidak mencukupi kerana keperluan kepada faktor jaminan keselamatan ekonomi kepada semua rakyat kian tiris seperti diperkatakan umum setelah kenaikan harga petrol dan diesel baru-baru ini. Mungkinkah pada masa akan datang kenaikan ini akan membawa manafaat lebih kepada rakyat?.


Maka terlalu soalan yang hendak dileraikan di hujung nota. Tetapi seperti biasa ia tidak mampu menuntas semua dengan natijah. Akhirnya adakah kerana rakyat makin bijak memilih dan cuba untuk memberikan suara yang berbeza rakyat perlu memikul beban ini meskipun ia bukanlah salah sesiapa. Salahkah ibu yang mengandung?.

No comments: