Thursday, November 29, 2007



bahagaian 1-keluarga bintang?

Semalam emak dan ayah mengajakku ke rumah ibu saudara yang sedang sakit, mak alang. Kami gembira dapat juga bercuti sekolah semacam ini bertemua dan menziarahi saudara-mara yang terdekat. sudah sebulan lebih kurang emak tidak menziarahi kakaknya. Sekarang mak alang tidak berapa sihat dan cergas seperti dahulu setelah masalah kesihatan yang dihadapinya. Mak alang dijaga oleh anak perempuannya iaitu kak eda.

Yang seronoknya dapat menjenguk sekaligus ayah pula mahu bertemu dengan kau kerabatnya yang tinggal di Bidor. Semacam menjejak semula hubungan kekeluargaan @ silaturahim. Kata ayah lebih daripada 30 tahun sudah tidak berjumap dengan saudara. Antara Bidor dengan BT 20 tidaklah jauh sangat. Tetapi takdir telah menentukan. Perpisahan masa yang agak melupakan ikatan boleh mengheret seseorang mengingat semula kepada persaudaraan darah zaman silam yang amat nyata. Kta ayah hubungan Yang dan opah kami memang sepupu. Mak kepada opah (arwah) dan mak kepada Yang (nama sepupu ayah) adalah adik-beradik.

Kami tiba di market Tapah, yang disebelahnya sebuah kedai runcit Nurain merupakan kedai hasil perniagaan anak keluarga Yang. Daripada situ ayah menjejak pula keluarga Yang. Sebenarya mestipun Bidor dan Bt 20 tidalah jauh, tapi segi kemungkinan dan kemampuan yang terbatas maka memang hubungan kekeluargaan boleh saja terputus. Ayah bukan sengaja tidak mahu mencari tetapi keadaan ayah dan kemampuannya tidak ada maka baharulah sekarang ayah mampu mencari.

Agak janggal kerana pertemuan ini setelah berpuluh tahun lamanya terpisah tetapi kejanggalan mudah-mudah terhindar dengan banyak syakwasangka buruk. Pertemuan setelah sekian lama sebenarnya lebih memberikan erti kepada ayah dan keluarga kerana persaudaraan darah daging ini tidak mungkin sebegitu saja atau dikongkongi oleh sesuatu masa saja.

Bagi ayah dan adik-beradik ayah, menjaga keluarga dan ingatan terhadapnya penting. Saya rasa begitu prihatinnnya adat orang Perak terhadap hubungan keluarga. Memang dariapda cerita lisan ayah keluarga arwah atuk dan nenek sebelah ayah dan sebelah ibu (daripada cerita mak) snagat menarik dan memang tidak disangka sebegitu ceritanya. Saya sendiri sering mendengar cerita hal ehwal keluarga dari ayah atau mak memandangkan ayah dan mak mendidik saya dan adik-beradik lain dalam suasana kampung.

Kampung seperti dulu, suasananhya amat tenag dan harmoni. Jalinan antara sesebuah keluarga dengan keluarga yang lain amat baik. Tidak hairan keakraban antara mereka begitu menarik orang muda seperti saya. pabila mendengar sembang, ingatan dan kenangan cerita daripada ayah dan anak kepada Yang iaiti amkcik Hindun memang menarik perhatian saya. Saya terbayang tahun-tahun 70-an seakan sebuah filem hitam putih sedang dimainkan di hadapan saya.

Terfikir dan tertanpan saya lintasan rasa seolah-olah keunikan sesebuah keluarga manusia ini tidak dapat diceritakan daripada awal hingga ke ahirnya, Ia bermual dengan satu perkataan sehingga menjadi kisah panjang yang mungkin terlalu lama untuk didengar satu persatu. Kisah keluarga berbaur antara gembira, ceria, dukalara, kecewa, jujur, dendam, prihatin, simoati dan sebagainya.

Cerita ayah pula seolah kuat- daripada sekeping kad jemputan kahwin iaitu anak kepada opah Yang iaitu .....saya cepat saja lupa, tahun 1974. kad itu masih disimpan dengan baik oleh ayah, saya juag dapat tengok sendiri kad jemputan kahwin tahun 1974. Alangkah bersejarahnya dipenuhi momen-momen klasik berwarna hitam putih. Saya dapat melihat latar tempat dan masa tahun 1970-an dan seblumnya mungkin 1960-an di mana di Tapah Road atau Tapah tempat atuk sebelah mak berniaga makanan macam stay, mee rebus dan macam-macam lagi di sana dan wujudnya pasar malan pertama di Tapah Road tempat mula berniaga keluarga Yang. Menurut ceritanya pasar malam itu pada permualaannya dianggapa sebahagian orang tidak baik atau tempat untuk buatr maksiat, tapi sebenarnya hanya tempat untuk mencari rezeki. Ternyata kemudiannya ia menjadi tempat ramai orang Melayu berniaga dan mencari rezeki.

Atuk sebelah mak pula berniaga orangnya selain seorang bomoh. maka anak-anaknya lah yang sebahagian besarnya perempuan membantu atuk di kedai makannnya. Kata mak dulu berniaga makan tidak banyakpun untungnya.

No comments: