Thursday, July 12, 2007

biodata

ku dilahirkan bulan ogos yang sepi
di pagi penuh kabus yang asyik menahan pandangan
orang di sekitarku belum menyedari kehadiranku
ibu bertenang dengan harapannya
disembuh kesakitan sementara dengan kata syukur dan doa

apakah aku sedang menyaksikan semuanya bakal berubah
atuk sedang berrehat menantikan makanan
selepas semua letih dileraikan
aku tentu sedang nyenyak tidur

abang-abangku entah ke mana hilangnya mereka
berlari ke sana kemari
mengcukupkan waktu untuk bermain
jiran tetangga mungkin datang bertandang
ibuku baru pulang dari wad bersalin

semuanya mungkin menempah hari baharu
untuk insan sepertiku
semua yang hidup akan membesar
fizikal yang pendek boleh membesar
luas pandangan pengalaman
namun semuanya tetap bisu

dan ia hanya berbicara dengan petah
apabila aku masuk ke tadika
aku menangis, ketawa dan berharap untuk banyak bercerita
pada kawan-kawan, pada buku yang kubaca
pada cikgu yang perempuan

urusan ini belum sudah
semuanya harus dalam batasan
aku berada di antara petang
dan malam dicuri sepi
pagi dipungut kantuk
dan jam 9 lebih di tadika
bau nasi lemak dan sardin
selalu meliurkan

No comments: