Tuesday, January 09, 2007

Setelah Saddam, Oknum Lain Yang Aktif

Hukuman terhadap Saddam Husein telah dijalankan bersaksikan dunia yang dilanda pelbagai persoalan dan teka-teki. Nama pemimpin yang pernah memerintah Iraq selama 24 tahun itu dipadamkan dan ia ternyata berhasil usaha Bush memerangi keganasan dalam kempennya beberapa tahun lalu.

Ramai yang bergembira, berpuas hati atas kematian Saddan Husein dan tidak kurang hebat juga mereka yang mengecam, membantah, bersedih dan berkabung menitiskan air mata kerananya.

Meskipun banyak pihak menyatakan kematian pemimpin ini bukanlah satu penyelesaian kepada semua tragedi di Iraq, tapi ia adalah pencetus tragedi yang lain lebih kompleks lagi. Antaranya perang saudara di Iraq yang kini berada dalam keadaan buntu.

Banyak perkara yang wujud di tengah-tengah kekacauan ini dalam keadaan dunia begitu bergelut denganm bencana alam, tsunami, rebut taufan, kecairan ais, kenaikan suhu dan sebagainya. Politik antarabangsa berada dalam keadaan sukar seperti yang berlaku di Selatan Thailand, selain daripada isu Palestin.

Muslihat yang terbit daripada keampuhan pelan tindakan Amerika Syarikat beberapa tahun lalu telah mampu dinilai kejayaannya dalam mewujudkan tekanan terhadap negara-negara tertentu yang mempunyai pertentangan pendapat. Jurang ini dapat dilangsaikan dengan menekankan beberapa pendekatan yang popular.

Presiden Bush mungkin boleh senyum dengan kemenangannya berhadapan dengan musuhnya yang telah tewas. Manakala sekutu-sekutunya pula lebih selesa lagi sambil bertepuk tangan setelah apa yang baharu saja berlaku. Apatah lagi negara emas hitam sudah berada di dalam pengaruh mereka.

Inilah permulaan tirai 2007, tahun baharu di ketika umat Islam merayakan Hari Raya Aidil Adha, Amerika mampu menunjukkan kepada dunia bahawa Saddam Husein adalah korban yang besar yang telah diadakan sepanjang zaman moden bagi membuktikan oknum-oknum teroris menemui jalan mati kini.

Tahun baharu yang bermula dengan tidak tenang seperti beberapa tahun lalu telah menunjukkan keadaan yang bakal berlaku mungkin lebih kronik lagi. Peta politik Iraq dijangka akan terus bergolak dalam perang saudara pauk Sunni-Syiah yang seolah-olah mencari hak yang belum pasti.

Walaupun di ketika Amerika lansung tidak ada sumbangan menyelesaikan perbalahan itu namun inilah realiti yang ingin dilihat bahawa satu perbalahan sedang berlaku di antara dua puak dalam sebuah negara tertentu tidak akan ditenteramkan oleh pihak ‘musuh dalam selimut’ ini. Tugas Amerika untuk menwujudkan keamanan di Iraq seolah hanya dengan membekalkan tentera-tentera untuk menhapuskan saki-baki penentang yang kononnya satu usaha yang dijalankan atas nama demokrasi.
Dalam hal ini Amerika menggunakan demokrasi dan kuasa besarnya secara mutlak untuk menyelesaikan masalah namun begitu bukan sebenarnya bertujuan murni tapi mempunyai konspirasi dan motif yang terselindung.

Oleh yang demikian tidak ada lansung sebab untuk Amerika untuk masuk campur dan cuba meredakan ketegangan di Iraq. Oleh itu Bush meminta pemimpin Muslim cuba menyelesaikan maslaah ini. Pembabitan ini dilihat satu kerjasama yang positif namun tetap Amerika mempunyai tujuan tertentu yang sukar untuk ditafsir.
Mungkinkah juga ini menunjukkan bahawa musuh dalam selimut itu akan cuba menangani persoalan lain jauh penting di ketika ini iaitu salah satu oknum yang sangat subur, aktif dan menyengat di masa ini.

Di mana peranan Amerika dalam isu nuklear Iran, ia dilihat apabila Amerika yang mula-mula menganjurkan bahawa nuklear di Iran sepatutnya dihapuskan. Ia tidak semudah itu pe rlu ada beberpa rasional.

Namun rasional itu tidak lebih daripada omong-omong kosong dan mitos yang direka. Ini juga lanjutan pelan realiti terbesar Amerika yang ingin dipahat di dinding sejarah dunia. Massa tidak mudah lupa bahawa Amerika berjaya mencerobohi Afganistan dan Iraq setelah dengan penuh keyakinan ai bagi menangkap penganas-penganas yang bertaburan di atas dua muka bumi negara itu. Tidak jadi hal sebenarnya, tapi Amerika mempunyai tanggapan yang terlalu jelas kepincangannya dalam menyelesaikan agenda anti-keganasannya itu. Hal ini mendapat perhatian pelbagai pihak dan Bush sentiasa mempertahankan pendirian dan tindakannya.

Iraq ditinggalkan dalam keadaan yang penuh tragik dan dilema. Tragik kerana kemusnahan dan kesan-kesan peperangan yang ditanggung oleh mereka tidak sesungguhnya dapat difahami oleh rakyat Iraq sendiri; sebab musabab Amerka memilih mereka berada dalam kancah. Bagi rakyat Iraq ia merupakan satu mimpi ngeri kerana kemusnahan yang paling besar adalah kehilangan nyawa yang bukan melibatkan seratus atau dua ratus nyawa. Bagi seorang pasitis, Iraq adalah satu drama yang berepisod panjang tapi terasa baru saja semalam berlakunya penjajahan yang paling tegar dalam sejarah.

Apatah lagi kemusnahan yang dihadapi ini seolah satu tsunami yang mengegarkan suasana dan mengubah wajah Iraq sekelip mata. Dan orang-orang lama sering mengaitkan peristiwa bencana dengan serangan garuda, tapi soalnya adakah pencerobohan Iraq ini kecil daripada satu sesi serangan garuda sedangkan ia dijalankan secara berterusan dan mempunyai lebih banyak lagi implikasi.

Persoalan yang paling ketara di Iraq adalah membina dan membangunkan negara. Pembinaan dan pemulihan semula ini tidak dapat lari bertolak daripada semua segi politik, ekonomi, sosial, pendidikan dan sebagainya. Walaupun Iraq telah beberapa kali mengalami peperangan dan beberpaa kali bangun setelah jatuh, ini tidka bermakna kebangkitan kali ini lebih mudah.

Cumanya masalah yang jelas adalah perang saudara yang berlaku di Iraq. Secara tidak lansung telah memanjangkan atau melengahkan proses pembinaan negara ini. Amerika sendiri sudah mengakui ketidakpandaiannya menyelesaikannya walaupun sudah beberapa tahun berhadapan dengan isu Iraq. Kerja lepas tangan sebeginilah contoh demokrasi Amerika yang ingin dizahirkan agaknya.

Amerika melihat horizon yang baru iaitu Iran. Iran yang mempunyai isu nuklearnya mempunyai beberapa perkara yang lebih jelas satu daripada meja yang membolehkan Amerika campurtangan. Di sini, Iran semacam satu oknum yang aktif dan mempunyai beberapa persepsi yang menarik untuk dilihat.

Iran bukan sekadar sebuah negara syiah di sisi umat Islam tetapi sebuah negara yang mempunyai pemimpin yang lanatang mengkritik Amerika dan Israel secara terbuka. Tidak pemimpin negara-negara di dunia ini selain Venezuala dan Iran mempunyai pendirian yang jelas dalam hal ini.

Iran yang pernah mengkritik Israel dan menyatakan bahawa holocaust adalah satu mitos dan terus mengkrtik Amerika, tentang sikap dan pendekatan Amerika menangani keganasan. Rupa-rupanya mungkin Amerika dapat melihat ruang yang ada untuk mengodam negara yang dipimpin oleh Ahmedi Najed itu.

Hari ini sekali taktik yang digunapakai dalam memulakan pencerobohan di Iraq perbezaannya Iraq sehingga ke hari ini tidak dibuktikan wujudnya senjata nuklear seperti yang didakwa ada. Adakah Amerika Syarikat sedang melihat prospektus di sebalik isu nuklear Iran?.

Seperti mana apa yang berlaku di Iraq seblum pencerobohan Amerika, Saddam Hussein dengan rasa berani mempertahankan negaranya dan akan menggunakan kekuatan ketenteraan menghalang kemaraan tentera Amerika. Namun apa yang berlaku, Amerika mempunyai strateginya yang tersendiri dan boleh dikatakan menyerang Iraq bagi merealisasikan tindakan anti keganasan adalah agenda besar Amerika. Maka dengan serius Amerika memberi tumpuan dan mempunyai keazaman untuk mengalahkan pendirian pemimpin Iraq yang degil itu. Dan mereka menang ketika itu namun dunia mulai menyedari bahawa perjuangan Bush hanyalah satu alas an semata-mata untuk melangsaikan kehendak politiknya.

Persoalan yang baru timbul adakah episod kejatuhan dan pencerobohan sebuah negara yang berdaulat akan berulang lagi. Akan berlakukah kemusnahan dan peperangan yang lebih tragis pada waktu yang terdekat ini. Bagaimana dengan Israel yang kelihatan seperti sebuah bom jangka yang sentiasa menunggu peranannya dimainkan.

Persoalan-perosalan yang timbul ini sentiasa menambahkan keresahan bagi seorang yang mencintai keamanan global. Kita telah berhadapan keadaan penjajahan dan peperangan yang tidak memberikan apa-apa faedah melainkan pengalaman-pengalaman ngeri dan duka. Manakala di segi yang lain umat yang dahulu dikatakan satu itu sudah tiada pada hari ini. Di manakah mereka dan apakah kelemahan-kelemahan mereka yang menyebabkan mereka terus ketinggalan dan tidak mempu berdiri dengan megahnya.

Tentunya dunia memerlukan satu kuasa perubah dan penggerak bagi menyedarkan betapa kekacauan dan kemusnahan hari ini tidak hanya memberi kesan buruk malah mengulangi kesilapan sejarah yang sepatutnya dihindari sejauh-jauhnya. Benarkah sejarah sudah benar-benar mempengaruhi minda kita?.

No comments: