Tuesday, December 12, 2006

Semangat menulis di tempat yang asing

Jika dia berkeinginan dan bercita-cita menjadi seorang penulis, kewujudannya di mana-mana tempat dan keadaan tidak membatsinya untuk menulis. Begitu juga jika dia seorang ulat buku, di mana-mana tempat dan masa dia tetap akan membaca buku atau berkelek bersama buku.

Saya hadir ke maktab dengan rasa gembira yang saya cipta sendiri, dan ia menjadi setelah saya sampai ke mari bersalaman dan melihat wajah-wajah teman seperjuangan. Saya menyalin keceriaan mereka yang juga tidak seceria mana apabila tiba di pintu bilik kami di sini. Semua manusia mengkehendaki keselesaan, dan realitinya juga kami rasai sedemikian apabila kami membuka pintu bilik kami yang sebahagianya membautkan kami terasa hati...

Jika hati kami terasa di kala sebegini, kami terpaksa menyabar dan memujuk sendiri kerana tidak ada yang mahu memujuk kami di sini. Saya dapat faham keadaan kawan-kawan yang macam tidak ambil endah dengan bilik yang sebahagiannya memang tidak memuaskan. Jangan salahkan kami berperasaan sebegini, ia juga satu hak kemanusiaan saya kira.

Lalu nawaitu kami jugalah yang menyabarkan dan menenangkan keadaan. Ia turut memunasabahkan pemikiran kami. Lalu kamipun ok selepas itu. Macam mana keadaanpun, itulah tempat kami berrehat dan tidur. Semuanya ok bila otak bilang ok.

Macam disebut di awal tadi, bertemu dengan kawan boleh mengurangkan tekanan kami. Maka di kalangan kami, lawak dan ketawalah yang menajdikan kami dapat rasa bebas daripada tekanan yang kami alami. Walaupun stress itu tidak berat mana,kami percaya serba sedirkit terasa juga. Kami buat-buat ok....dan maka petang kami selalu diisi dengan riadah bola sepak...

Saya berusaha untuk menulis juga di tempat sebegini. Saya menulis semampu saya walaupun untuk menulis yang panjang-panjang tidak berkemampuan. Lalu adalah satu dua sajak yang ditulis untuk menyamapikan rasa hati. Sebahagiannya begitu eksperimental dan ekspresis...

No comments: