Saturday, November 25, 2006

Bangsa Kita = Siapa Kita?

Kita selalu membaca kenyataan atau mana-mana tempat bahawa sejarah banyak mengajar kita. Dalam lagu doa buat Kekasih, duet KHadijah Ibrahim dan juga Ramli Sarip juga menyebut tentang ini. Saya kita bangasa Melayu kita haruslah melihat semual sejarah dan mengambil pengajaran sebanyak yang mungkin supaya menjadi pedoman untuk membangunkan masa depan yanglebih cemerlang.

mungkin kita perasan bahawa bangsa kita selalu menghadapi banyak kritikan dan penghinaan. Samam ada keras atau lembut ia tetap memberikan kesan. Saya setuju jika kritikan itu dalam bentuk yang membina, tapi jika ia tidak lansung membina malah menghina ia harus dilihat dengan serius.

Saya percaya antara sebab musabab lahirnya buku Dilema Melayu karangan Dr. Mahathir, mantan PM satu ketika dahulu merupakan dorongan untuk memerikan kritikan membina dan pandangan terhadap bangsa Melayu. Tapi bagaimana pula dengan mereka yang menulis hanya tahu mempersalahkan dan menghina bangsa Melayu.

Setelah Bahasa Melayu tidak boleh digunakan untuk mengajar Sains dan MAtematik maka selepas ini bahasa Melayu akan kurang ditekankan dan barangkali akan merosot pengaruh bahasa Melayu itu terhadap orang Melayu.

Kita mungkin tidak boleh terlalau pasif, negatif dan pesimistik dalam hal atau isu hangat sebegini tetapi itulah realitinya kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan pemikiran. Realitinya perkara ini mendapat banyak kritikan dan tentang secara halus oleh ramai orang daripada pelbagai golongan walaupun ia tidak akan mengubah keadaan. Maka bangsa melayu sekali lagi kehilangan satu daripada cirinya sekiranya bahasa Melayu tidak diutamakan.


Membina Pemikiran Global

Pemikiran yang global itu lahir apabial seseorang itu mempunyai wawasan dan kesungguhan yang serius. JIka seorang petani itu berusaha dan berwawasan dan bersungguh menumpukan cita-citanya dia pasti akan berjaya bagi dirinya. begitulah juga dengan mana-mana pekerjaan dan profesion ia akan melahirkan hasil yang sama.

Dan pandangan peribadi penulis bahawa tidak ada sekatan sebenarnya untuk maju dalam konteks isu bahasa. Penggunaan bahasa hanyalah sebagai alat menghubung, meluaskan horizon mendapat sumber dan peluang tapi bukan bermaksud ia akan terus menjadi tujuan utama mencapai kejayaan. Padahal bahasalah yang akan memberikan sumbangan untuk seseorang itu majudengan jatidirinya.

Maka dalam hal penggunaan bahasa, yang penting adalah kesedaran dan motivasi. Kita akan berjaya apabila ada kesedaran yang matang untuk mengubah keadaan.Bahasa bukan paling teratas untuk mengangkat sesuatu bangsa tapi yang penting adalah kesedaran dan kesungguhan mengankat budaya dan inti pemikiran ke tahap global.

No comments: